Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

01.06.2020-02.06.2020

Data utworzenia: 2020-06-02 18:11:10

TEMAT TYGODNIA: ŒŚWIĘTO DZIECI

WTOREK  2.06.2020 r.

 

DZIEŃ 2. PRAWA DZIECKA

 

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

ZAPRASZAM WAS DO WSPÓLNEJ ZABAWY

 

1.Poranna Modlitwa.

 

2. „Nie chcę Cię” – zabawa taneczna.

3.  O prawach dziecka – rozmowa na podstawie wiersza Marcina Brykczyńskiego.

Rodzic przygotowuje obrazki ilustrujące prawa dziecka, o których jest mowa w wierszu.

O prawach dziecka Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko, to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je, na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

 

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

 

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

 

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,

I każdego mogę na ratunek wzywać.

 

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

 

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

 

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

 

Tak się tu w wiersze poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej, jak umiecie.

 

Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania Rodzica., np.: Kim jest dziecko?; O jakich prawach dzieci jest mowa w wierszu?.

Następnie dziecko porządkuje ilustracje zgodnie z treścią wiersza i nakleja je na karton. Gotową pracę zawiesza w widocznym miejscu w domu.

4. „Dziecięce radości” – improwizacja ruchowa do muzyki klasycznej.

Vivadi     ">

 

Dziecko słucha muzyki klasycznej i improwizuje ruchem te czynności, z którymi kojarzy mu się muzyka. Po wysłuchaniu wymyśla jedno określenie dla tej muzyki (szybka, wesoła, do tańca itp.).

 

5.„Muzyką malowane” – zabawa muzyczno-plastyczna. Improwizacja plastyczna.

Dziecko siada przy stoliku, gdzie ma przygotowane kartki i kredki pastelowe.

Przy powtórnym słuchaniu muzyki rysuje dowolne formy, z jakimi kojarzy mu się ta muzyka – kropki, linie, fale itp. Co jakiś czas Rodzic robi przerwę w odtwarzaniu, by dziecko mogło zmienić kolor kredki.

 

6. „Co się zmieniło?” – zabawa dydaktyczna. Dostrzeganie zmian w szeregu.

Dziecko siedzi na dywanie  Rodzic układa w szeregu cztery zabawki. Dziecko odchodzi na bok i odwraca się tak, by nie widziało zabawek. Rodzic  zabiera jedną zabawkę lub zmienia kolejność ułożenia. Dziecko po powrocie  ma za zadanie wskazać, jakie zmiany zaszły w ułożeniu zabawek.

 

7. Wszystko o prawach dziecka”

Prezentacja multimedialna

">

8. Prawa dziecka „ –piosenka

">

 

Piosenka o prawach dziecka

słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński


Mam prawo żyć   
Mam prawo być sobą 
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą. 
Mam prawo kochać i kochanym być 
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić. 

Dziecka prawa poważna sprawa 
Dziecka prawa to nie zabawa 

Mogę się śmiać
Może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Mam prawo śnić
Mam prawo być inny
Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

 

Kochane dzieci dziękuję za wspólną zabawę.

Pozdrawiam Was serdecznie

Pani Asia

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

 

PONIEDZIAŁEK  1.06.2020 r. 

DZIEŃ 1. MÓJ ULUBIONY KOLEGA/KOLEŻANKA

 

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

Ciocia Asia

Pierwszy czerwca ! Wstawać czas !
Dzisiaj święto wszystkich dzieci –
to szczególny dla nas dzień.

Z okazji Dnia Dziecka Kochane Dzieci

Życzymy Wam Nieustającej Opieki Anioła Stróża,

 zawsze uśmiechniętej buzi,

wesołych zabaw i co dzień nowych przygód.

Ciekawych bajek czytanych na dobranoc

i zawsze kolorowych snów.

Kochamy Was!

 

   

1.                   Poranna Modlitwa

 

2.„Zawody języczków” – gimnastyka buzi i języka.

Rozwijanie sprawności narządów mowy.

Dziecko stara się wysunąć jak najdalej język: na brodę, dosięgnąć nim do nosa, do prawego ucha i do lewego ucha.

 

3.Zestaw zabaw porannych nr 19.

 

„Dzień radości” – dziecko maszeruje powoli ze smutną miną. Na hasło: Wesoły dzień! szybko zaczynaj biegać i skakać – cieszy się.

„Przeprawa przez rzekę” – dziecko z szarf lub skakanek układa dwie równoległe linie w odległości 0,5m od siebie. Linie te mają imitować dwa brzegi rzeki. Dziecko ustawia się na jednym brzegu rzeki i przeskakuje przez rzekę, starając się nie nadepnąć na szarfę.

„Umiem pływać” – dziecko maszerując po sali/ pokoju, pokazuje Rodzicowi, jak pływa w wodzie.

„Dzika Afryka” – Rodzic opowiada o zwierzętach, które można spotkać w zoo. Dziecko stara się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których opowiada  Rodzic, np. słoń – dziecko wykonuje powolne kroki, ociężałe kroki i udaje trąbienie słonia; lew – dziecko chodzi na czworakach i naśladuje  ryczenie lwa.

4.„Powitanka-rymowanka” Beaty Gawrońskiej.

Kochane dzieci do tej zabawy zaproście rodzeństwo lub Rodziców.

 

Dziecko stoi w parze - naprzeciwko siebie.

Podaj mi rękę, podaj mi drugą,                            Dzieci w parach podają sobie ręce.

w kółku obróćmy się,                                           Obracają się.                                                             

skoczmy wysoko,                                                  Jeden raz podskakują na obu nogach,

trzymając się za ręce. klaśnijmy w dłonie,           Wyprostowane dłonie trzymają na wysokości twarzy                                                

tak przywitajmy się                                               i delikatnie uderzają nimi o dłonie kolegi stojącego naprzeciwko w rytmie wypowiadanych słów.

5.,, O kim mówię?” – zabawa słownikowa.

Rodzic wykorzystując maskotkę Tupa, opowiada o jednym z dorosłych np. cioci, wujku (może to być ktoś inny , ale znany dziecku), np. Tup powiedział mi, że lubi w naszej rodzinie pewną osobę. Jest to kobieta, ma ciemne krótkie włosy, brązowe oczy. Nie lubi się malować, dlatego chodzi bez makijażu. Najczęściej ubiera się w spodnie i bluzy. Lubi ją, bo często się uśmiecha, umie wszystkich rozweselić. Gra na pianinie i śpiewa dużo piosenek... Dzieci odgadują, kim może być ta osoba. Następnie dziecko wybiera sobie osobę spośród wszystkich domowników tak, by inni nie wiedzieli kogo. Dziecko opowiada o wybranej osobie (nie podając jego imienia) z uwzględnieniem cech zewnętrznych, cech charakteru i ulubionych zajęć. Na początku Rodzic może zadawać pytania

pomocnicze, np. Jak wygląda ta osoba?; Dlaczego ją lubisz?; Co najbardziej lubi?.

6. „Święto dzieci” – praca z K2., 25.

Dorysowywanie wskazanych elementów; orientacja na kartce.

 

7. „Mój kolega/koleżanka” – zabawa plastyczna.

Dziecko dostaje kartkę z narysowanym konturem głowy. Ma za zadanie dorysować kredkami pozostałe części ciała, ubranie oraz szczegóły postaci.

                                                    

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP