Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

04.05.2020-07.05.2020

Data utworzenia: 2020-05-07 22:00:46

 

 

TEMAT TYGODNIA: DBAMY O ŚRODOWISKO

CZWARTEK  07.05.2020

DZIEŃ 4. NA ŚMIECIARCE

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

S.MARZENA

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

 

1.Wspólma modlitwa.

2. Składanka HITÓW LULEK.TV I 25 minut piosenek dla dzieci

 

3. Śmieciarz – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk.

– Paweł jest śmieciarzem! Paweł jest śmieciarzem! – krzyczał Kuba, biegając po całej sali. – Zbiera z ulicy kapsle. – Nie przezywaj go, sam jesteś śmieciarzem – Ania stanęła w obronie kolegi. Pawłowi łzy zakręciły się w oczach. – To nie można zbierać kapsli? Były fajne, kolorowe. Bawię się nimi z bratem – powiedział cichutko. – Proszę pani, proszę pani, Kuba mówi, że Paweł jest śmieciarzem, a Paweł płacze, bo nie jest śmieciarzem, tylko może Kuba jest śmieciarzem, skoro tak mówi – Zosia szybko wyrzucała z siebie słowa. Kiedy Paweł usłyszał, że płacze, rozpłakał się naprawdę. Pani posadziła więc całą czwórkę na dywanie i spokojnie podała Pawłowi chusteczkę. Oczywiście, widząc jakieś małe zbiorowisko, natychmiast przytuptał także Tup. – Czy wiecie, kto to jest śmieciarz? – zapytała Pani. – Taki ktoś, kto zbiera śmierdzące rzeczy i sam śmierdzi. Fuj!!! – odpowiedział Kuba. – Wcale nie – zaprotestowała Zosia. – Sam jesteś fuj!!! Nagle zza okna zaczęły docierać dziwne dźwięki. Tup potuptał do szyby. – Śmieciara przyjechała! – krzyknął. Dzieci rzuciły się do okna, a za nimi spokojnie podeszła także Pani. Dwaj panowie w granatowych kombinezonach podsuwali pod wielki samochód pojemniki ze śmieciami. Jeden z pojemników był brudny i lepki, więc wstawili go do samochodu i na jego miejscu umieścili czyściutki, zielony. Na ulicy zapanował porządek. Mężczyźni wsiedli do samochodu i wielkie auto ruszyło. – To byli śmieciarze – wyjaśniła Pani. Kuba popatrzył na ulicę. – Teraz jest ładnie i czysto – powiedział. – Gdyby nie zabrali tych śmieci, pojemnik zapełniłby się szybko, a potem śmieci latałyby po ulicy. – Widzisz, a ty mówiłeś, że Paweł to śmieciarz – z żalem odezwała się Ania. – Śmieci to jednak nic przyjemnego – odezwał się Tup. – Chociaż mój kuzyn je lubi, mówi, że ludzie czasem wyrzucają kapustę i marchewki. – Śmieci to rzeczywiście nic przyjemnego – potwierdziła Pani. – I często rzeczywiście brzydko pachną, dlatego niektórzy ludzie, gdy chcą kogoś obrazić, nazywają go śmieciarzem. Ale tak naprawdę śmieciarz to ktoś, kto wywozi śmieci, a widzieliście, że panowie, którzy sprzątali przed chwilą ulice, są bardzo potrzebni, żeby było czysto i przyjemnie. Kuba schylił głowę. – Właśnie – powiedział po chwili. – I kiedy mówiłem, że Paweł jest śmieciarzem, to właśnie takiego wspaniałego człowieka miałem na myśli.

 

Rodzic zadaje dzieciom pytania,

np. Dlaczego Paweł się rozpłakał?

Jaki samochód zobaczyły dzieci przez okno?

Co robili pracownicy służb komunalnych?

Dlaczego ich praca jest potrzebna?.

4 „Śmieciarki przy pracy” – zabawa ruchowa bieżna. Dziecko biega, naśladując poruszające się samochody – śmieciarki. Na hasło: Kosze! zatrzymuje się, robi trzy przysiady (tak jakby opuszczało i podnosiło kosze ze śmieciami) i znowu biega.

5„Śmieciarka” – zabawa plastyczna.

 Rodzic przygotowuje kontur samochodu – śmieciarki oraz nakrętki od plastikowych butelek (4 dla dziecka). Dziecko ma za zadanie pokolorować pastelami kontur samochodu, dorysować szczegóły i przykleić nakrętki tam, gdzie powinny być koła samochodu.

6. „Na śmieciarce” – opowiadanie historyjki obrazkowej w Księdze zawodów. Dziecko porządkuje zdarzenia, opowiada, jaką drogę przebywają śmieci na wysypisko. 

 

ŚRODA  06.05.2020

 

DZIEŃ 3. W LESIE POWINNO BYĆ ZIELONO

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

S.MARZENA

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

1.Wspólma modlitwa.

2. Składanka HITÓW LULEK.TV I 25 minut piosenek dla dzieci

3„Tup w lesie” – gimnastyka buzi i języka. Rodzic czyta tekst i pokazuje dziecku, co ma zrobić. Dziecko naśladuje Rodzica.  

Pewnego dnia Tup wybrał się na spacer do lasu. Idąc patrzył w górę i podziwiał błękitne niebo (przesuwanie językiem od wałka dziąsłowego do podniebienia miękkiego), potem łąki i pola (przesuwanie czubka języka po wewnętrznych stronach policzków). Gdy doszedł do lasu, zaczął liczyć drzewa (liczenie językiem górnych i dolnych zębów). Na polanie zobaczył małego jelonka, który skubał trawę (kląskanie). Zobaczył też wiewiórkę, która wchodziła na drzewo (wyciąganie języka w kierunku nosa). Gdy zmęczył się chodzeniem, położył się na trawie pod drzewem (wysuwanie języka do brody). Zaczęło się ściemniać, więc postanowił wrócić do domu. Szedł i rozglądał się raz w jedną, raz w drugą stronę (wysuwanie języka raz w lewo raz w prawo). Gdy przechodził obok strumyka, zobaczył małego lisa, który pił wodę (szerokim językiem robienie łopatki). Języczek był bardzo zadowolony ze spaceru (dziecko robi szeroki uśmiech).

4.Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 2 - Las mieszany

5. „Odgłosy lasu” – zabawa słuchowa. Dziecko leży na plecach na dywanie. Rodzic odtwarza z płyty odgłosy lasu, np. szum drzew, stukanie dzięcioła, świergot ptaków, kroki i chrumkanie dzika, bzyczenie komarów. Dziecko w skupieniu wsłuchują się w odgłosy. Po wysłuchaniu opowiada, co słyszało i próbują nazywać słyszane głosy.

6. „Kupujemy drzewa” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje dużo szablonów drzew z zielonego kartonu różnej wielkości i kształtu lub zdjęć drzew wyciętych z kolorowych czasopism. Gromadzi dużo fasolek. Na stoliku z boku przygotowuje stanowiska (2, 3), na których leżą szablony lub zdjęcia drzew, podzielone wg wielkości lub kształtu. Obok każdej kupki drzew jest kartka z piktogramem, np. rysunek drzewa = 1 fasolka (rysunek jednej fasolki), rysunek drzewa = 2 fasolki (rysunek dwóch fasolek) oraz pusty pojemnik. W innym miejscu jest pojemnik z fasolkami i wyraz Bank. Rodzic wyjaśnia dziecku zasady zabawy. Dziecko ma za zadanie kupić kilka (co najmniej 3) drzew, które wykorzysta w dalszej części zabawy. Drzewa są do kupienia w sklepach u sprzedawców. Dziecko będzie miało 3 fasolki – są to pieniądze. Za jedno drzewa trzeba zapłacić określoną liczbę fasolek – tyle, ile jest pokazane na kartce obok drzew. Gdy zabraknie pieniędzy, może iść po więcej do Banku. Tam kasjer (Rodzic) wypłaci mu tyle, ile będzie chciał, ale musi wiedzieć, ile chce. Dziecko odkłada kupione drzewa na swoje miejsce. Rodzic przypomina o konieczności stosowania zwrotów grzecznościowych podczas rozmowy ze sprzedawcą, czy bankierem.

7.„Sadzimy las” – zabawa plastyczna Dziecko z kupionymi drzewami podchodzi do arkuszy szarego papieru, układa na nim swoje drzewka, a na koniec nakleja je. Następnie dorysowuje pomiędzy nimi zwierzęta, trawę, niskie rośliny.

8.Polska, biało-czerwoni – utrwalanie  do piosenki .

Tu mieszkamy, każdy o tym wie.

Tu biegamy, tu bawimy się

Tutaj śmieci nie rzucamy

O porządek zawsze dbamy

I dlatego zaśpiewamy: Polska biało-czerwoni…

Tam przedszkole,

a tu jest nasz dom

Posiejemy kolorowy klomb

Tu przyjaciół wszędzie mamy

Nigdy nie jesteśmy sami

I dlatego zaśpiewamy: Polska biało-czerwoni…

Tu rośniemy, a za parę lat

Samodzielnie wyruszymy w świat

Ale kiedyś powrócimy

Stare kąty odwiedzimy

Wtedy sobie zanucimy: Polska biało-czerwoni…

9. „Tup – przyjaciel lasu” – rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji. Rodzic przygotowuje ilustrację przedstawiającą niszczącą działalność człowieka w lesie (wycinanie drzew, palące się ognisko, śmieci itp.). Wykorzystując maskotkę, mówi, że Tup bardzo się martwi o to, że niedługo nie będzie już pięknych czystych lasów, bo wszystko zostanie zniszczone. Prosi, by dziecko wymyśliło, co należy robić, by nie niszczyć lasów i żeby zawsze było w nich cicho, pięknie i zielono. Dziecko wymyśla odpowiedzi – każda jest dobra.

  

WTOREK  05.05.2020 

DZIEŃ 2. Lubimy czystą wodę

Witam was kochane dzieci

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

S.MARZENA 

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

1.Wspólma modlitwa.

2. Składanka HITÓW LULEK.TV I 25 minut piosenek dla dzieci

3. Zabawa naśladowcza z apaszkami. Dziecko trzyma swoją apaszkę i naśladuje ruchy wykonywane przez Rodzica (np. pionowo z góry na dół, od prawej do lewej – poziome)

4. Zabawa rytmiczna z gazetami i celofanem. Dziecko ma kawałek gazety i celofanu i ugniata z nich kulki. Przy melodii piosenki przekładają z ręki do ręki rytmicznie celofanowe lub gazetowe kulki w tempie na dwa.

5.Zabawa rytmiczna z woreczkami. Dziecko ma dwa woreczki, ułożone jeden obok drugiego. Podczas śpiewania piosenki dziecko dotyka każdego woreczka obydwiema rękami jednocześnie, później prawą ręką, a na końcu – ręką lewą.

6.Zapoznanie ze słowami oraz melodia piosenki

Polska, biało-czerwoni – osłuchanie z piosenką.

Polska, biało-czerwoni sł. Agnieszka Galica muz. Tadeusz Pabisiak

Tu mieszkamy, każdy o tym wie.

Tu biegamy, tu bawimy się

Tutaj śmieci nie rzucamy

O porządek zawsze dbamy

I dlatego zaśpiewamy: Polska biało-czerwoni…

Tam przedszkole,

a tu jest nasz dom

Posiejemy kolorowy klomb

Tu przyjaciół wszędzie mamy

Nigdy nie jesteśmy sami

I dlatego zaśpiewamy: Polska biało-czerwoni…

Tu rośniemy, a za parę lat

Samodzielnie wyruszymy w świat

Ale kiedyś powrócimy

Stare kąty odwiedzimy

Wtedy sobie zanucimy: Polska biało-czerwoni…

 

Rozmowa na temat treści piosenki i nauka części słów.

7.Rodzic zadaje pytania, np.: Jak dbamy o porządek w naszym najbliższym otoczeniu?;

Co robimy, by było czysto i kolorowo?.

8. „Płynie woda” – zabawa. Dziecko odwraca się tyłem. W tym czasie pozostałe np.  rodzeństwo, rodzice wybiera spośród siebie to, które będzie recytowało rymowankę- dziecko odgaduje

Płynie woda Małgorzata Barańska

Płynie, płynie w rzece woda.

Kto mi dzisiaj rękę poda?

Kto się ze mną dziś pobawi

i humorek mi poprawi?

Gdy mnie miło ktoś zawoła,

to zaproszę go do koła.

9.„Na dnie czystego jeziora” – wykonanie zadania z WP 45. Po wykonaniu pracy dziecko wypowiadają się, co znajduje się na dnie jeziora.

10„Powódź” – dziecko biega po wyznaczonym terenie. Na hasło: Powódź! wspinają się na sprzęt jordanowski, ławki itp. Na hasło: Koniec powodzi! znowu zaczynają biegać.

11„Czy woda jest czysta?” – zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje wcześniej wodę z naturalnego zbiornika wodnego (staw, rzeka, strumień), ewentualnie z kałuży. Rodzic z dzieckiem nabiera do drugiego naczynia wody z kranu; ma też butelkę z wodą mineralną. Dziecko ocenia czystość poszczególnych próbek wody. Na koniec odpowiadają na pytanie N.: Co możemy zrobić,  by woda w rzece (stawie) była czysta?.

12 „Mniej, więcej, tyle samo” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje 3, 4 takie same szklanki; 3, 4 dzbanki z wodą i szklane pojemniki o różnym kształcie. Dziecko nalewa wodę do szklanek tak, by było jej tyle samo w każdej szklance. Następnie przelewa wodę ze szklanek do szklanych pojemników i obserwuje zachodzące zmiany. Stara się wyjaśniać te zmiany.

 

  

PONIEDZIAŁEK  04.05.2020

DZIEŃ 1. Czy powietrze jest czyste?

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

S.MARZENA

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

 

1.Wspólma modlitwa.

2. Składanka HITÓW LULEK.TV I 25 minut piosenek dla dzieci

 

3 „Zabawy słowne” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje różne obrazki rzeczy, których nazwy zaczynają się samogłoskami, np. oko, okno, osa, ul, usta, ekran, Eskimos, igła, indyk, aparat, agrest. Tup zaprasza dzieci do zabawy, kładąc przed nimi obrazki, których nazwy zaczynają się od różnych samogłosek, np.: obrazek, umywalka, agrafka. Zadaniem dzieci jest wydzielenie pierwszej głoski w nazwach i zebranie obrazków tych przedmiotów, których nazwy zaczynają się taką samą głoską.

4.Zestaw zabaw porannych– „Zielony las” – dziecko swobodnie biega.

Na hasło: Drzewka! Dziecko się zatrzymuje. – „Koniki na łące” –Dziecko na sygnał udaje, że jadzie na koniku – galopuje po całej Sali oraz naśladują  dźwięk wydawany przez konia . – „Żuczki w lesie” – dziecko kładzie się na podłodze i udaje żuka. Na sygnał R. dziecko-żuk wstaje i macha skrzydełkami.

5. ,,Koniki” – zabawa ortofoniczna Rodzic uczy dziecko wierszyka, odgłosów stuku kopyt o ziemię (kląskanie) oraz uczy ruchu gry na skrzypcach (pociągania smyczkiem po strunach).

Wio ko-ni-ku, wio

Zawieź nas do  la-su,

Gdzie pta-ki śpie-wa-ją

I gdzie świersz-cze grają

6 „Powitanka-rymowanka” – dziecko chodzi, recytując rymowankę Beaty Gawrońskiej.

Podajmy sobie ręce i stańmy razem w kole.

Wesoło zaraz będzie, to nasze jest przedszkole.

7„Tup szuka dymów i dymków” – wycieczka. Dziecko podczas wycieczki ma za zadanie zwrócić uwagę na źródła dymu, jego zapach, wygląd. Na wycieczkę bierze ze sobą maskotkę „Tupa- zajączka”.

8„Czy powietrze jest czyste i zdrowe?” – rozmowa z dzieckiem – „burza mózgów”. Dziecko odpowiadają na pytania Rodzica: Co dymi?; Jak dym wpływa na nasze zdrowie?; Co zrobić, by powietrze było bardziej czyste i zdrowsze?.

Dziecko odpowiadają na pytania.

9.„Wąchamy powietrze” zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca. Dziecko maszeruje lub biega zgodnie z tempem i rytmem podawanym przez Rodzica. Podczas przerwy w muzyce dziecko wciąga głęboko powietrze nosem i wydycha ustami, mówiąc głośno aaa..

10. „Czujemy wiatr” – zabawa sensoryczna. Dziecko stoi w bezruchu i skupieniu, odwrócone przodem do kierunku wiatru i stara się poczuć podmuchy wiatru na policzkach. Mówi o swoich odczuciach związanych z wiatrem.

 

11„Wiatr” – zabawa ruchowa bieżna. Na hasło: Wiatr! dzieci biega, szybko machając wyciągniętymi w bok ramionami. Na hasło: Cisza! Chodzi wolno z opuszczonymi ramionami.

 

12. „Nie chcemy dymu!” – zabawa plastyczna Rodzic przygotowuje arkusz szarego papieru oraz kartkę z napisem Nie!, (kartki A4 i kredki). Dziecko rysuje różne źródła dymu, które widziało na wycieczce, np. dymiące kominy, spaliny wydobywające się z rur wydechowych samochodów, dym papierosowy. Następnie przekreślają rysunek ukośną czerwoną linią. Na koniec naklejają swoje rysunki na kartonie szarego papieru.

 

„Wiatraczki” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Dziecko spaceruje przy melodii piosenki ... Na przerwę w muzyce szybko dobiera się w parę z Rodzicem, stają przodem do siebie, podają skrzyżowane ręce i obracają się szybko. Gdy melodia powróci, idą dalej – każde samo.

 

 „Wiatrak” – zabawa dydaktyczna. Składanie obrazka według wzoru. Rodzic. przygotowuje obrazek – wzór:

Dla dziecka przygotowuje: 1 granatowy prostokąt i 2 kwadraty: czerwony i zielony. Dziecko wykonuje kolejne czynności: złożenie kwadratów po przekątnej, rozcięcie ich po linii zagięcia; ułożenie prostokąta na kartce; ułożenie

 na prostokącie trójkątów. UWAGA! Dziecko podaje nazwy figur początkowych – prostokąt, kwadraty, obserwują zmiany powstałe po złożeniu i podaje nazwy figur, jakie powstały po złożeniu i rozcięciu, liczą figury.