Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

06.05.2020-08.05.2020

Data utworzenia: 2020-05-07 21:31:26

PIĄTEK; 08. 05.2020

TEMAT DNIA; KSIĘGARNIA

 

„WIRTUALNA wycieczka do księgarni”– przypomnienie zasad zachowania (bezpieczeństwa i kultury) w czasie wycieczki.

Przygotowanie się do wyjścia:

–Przypomnienie zasad zachowania w czasie wycieczki (poruszanie się w parach, zwartą kolumną,

nieoddalanie się, kulturalne zachowanie – mówienie

dzień dobry, niedotykanie przedmiotów

bez pozwolenia).

–Przygotowanie pytań do księgarza / sprzedawcy. Dzieci zastanawiają się, co chciałby jeszcze

wiedzieć w sprawie książek.

 

http://www.360studio.org/zdjeciafirmowe/project/ksiegarnianaszewskiej/

 

W księgarni:

–Każde dziecko zadaje jedno wybrane przez siebie pytanie księgarzowi / sprzedawcy i zapamiętuje odpowiedź.

–Księgarz oprowadza dzieci po sklepie, wskazuje na ułożenie książek tematycznie, a

nie alfabetycznie (zapoznanie z kategoriami książek).

–Księgarz opowiada o tym, jak wygląda kupowanie książek (co trzeba zrobić).

–R. lub wybrane dziecko kupuje książkę do grupowej biblioteczki (wszyscy wybierają, podchodzą do kasy, sprzedawca pakuje książkę, podają pieniądze, odbierają resztę, zabierają książkę,

dziękują)

 

Po powrocie z księgarni dzieci siadają przed siatką wiedzy i uzupełniają ją odpowiedziami na pytania, które zadały podczas wycieczki. R. zapisuje odpowiedzi prostymi słowami i symbolami.

 

„Jaka cena?”– wybieranie książek i oznaczanie ich ceną. Dzieci wybierają po jednej książce z grupowej biblioteczki, z pomocą R. oznaczają ją ceną (najlepiej od 1 zł do 10 zł, ale jeśli w grupie przeważają dzieci zdolne i nie mają problemu z większymi liczbami, ceny mogą być bardziej realne).

 

„Na półce”– segregowanie książek wg kategorii. Wybrane przez siebie książki dzieci układają na półkach (np. stolikach, krzesłach, parapecie) oznaczonych kategorią (w zależności od dostępnych książek, np. albumy, encyklopedie, wiersze, bajki dla dzieci)

 

„Zabawa w księgarnię”– przyjmowanie ról. R. losuje jedną lub dwie osoby, które będą księgarzami. Pozostałe dzieci kolejno kupują dowolną książkę. Podczas zabawy dzieci posługują się pieniędzmi z W.56. R. pomaga tym, którzy tego potrzebują, w wybraniu odpowiednich monet i banknotów. Zadaniem księgarza jest sprawdzenie, czy kwota się zgadza – jeśli kupujący się pomyli, następuje zmiana (kupujący staje się księgarzem)

 

Ściskam Was mocno - Pani Madzia ;*;*

 

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

 

 

 

 

CZWARTEK; 07. 05.2020

TEMAT DNIA; BIBLIOTEKA

 

„Jak wyglądają książki?” – poszerzanie słownika o przymiotniki, mapa skojarzeń. Dzieci podają różne określenia książek, ich wyglądu, materiału, z jakiego są zrobione itd. R. może podsunąć pytanie:

Czy książki są tylko papierowe? Gdy dzieci podadzą swoje pomysły, R. prezentuje książki materiałowe, plastikowe, e–booki, audiobooki. Pyta, czy dzieci wiedzą, co to są audiobooki i e–booki. Włącza wybrany przez siebie audiobook.

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Ksi%C4%85%C5%BCka

 

Materiały dodatkowe dla R.:

–Baśnie czytane przez Joannę Trzebiecińską i Wojciecha Malajkata

– Interaktywny Plac Zabaw.

–Bajki czytane przez aktorów dostępne na stronie Narodowego Instytutu Audiowizualnego (ninateka.pl, zakładka: Literatura – Słuchowiska – Bajka)

 

„Od... do...” – matematyczna zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności porównywania. Dzieci losują z worka karteczki w jednym z trzech kolorów. Kolor odpowiada jednemu z trzech stolików. Dzieci siedzą w grupach, na połączonych stolikach leżą książki różniące się wysokością, szerokością, grubością, rodzajem okładki, wielkością liter, papierem (po pięć egzemplarzy):Dzieci w 1. grupie mają za zadanie ułożyć książki od najwyższej do najniższej. Do oceny ich wysokości nie używają żadnych przyborów. Dzieci w 2. grupie mają za zadanie ułożyć książki od najcieńszej do najgrubszej. Do oceny ich grubości nie używają żadnych przyborów.

Dzieci w 3. grupie mają za zadanie ułożyć książki od najlżejszej do najcięższej. Do oceny ich wagi nie używają żadnych przedmiotów. Dzieci przyporządkowują kolejne numery książkom, piszą je na karteczkach samoprzylepnych i naklejają. Następuje zamiana grup, dzieci otrzymują linijki, centymetr krawiecki oraz wagę (jeśli brak wagi, R. wykonuje konstrukcję z wieszaka i dwóch torebek foliowych). Za pomocą tych przedmiotów sprawdzają, czy dzieci z poprzednich grup poprawnie wykonały zadanie.

 

„Na półce” karta pracy cz4, nr .8a, segregowanie książek wg pierwszej litery tytułu.

 

„W bibliotece”– WIRTUALNA wycieczka do biblioteki. Przygotowanie do spotkania z ekspertem (stworzenie listy pytań, przedyskutowanie ich w grupach lub parach, rozmowa na temat zachowania w bibliotece i podczas spaceru). W bibliotece zapoznanie ze sposobem ułożenia książek (alfabetycznie – litera na półce odpowiada pierwszej literze nazwiska autora lub tytułu oraz tematycznie). Przeprowadzenie wywiadu, zadanie przygotowanych pytań, zapamiętywanie odpowiedzi.

 

http://mbp.tomaszow-lubelski.com.pl/wycieczka/#/page/1

 

„Znajdź” – zabawa dydaktyczna w bibliotece, wyszukiwanie książek. Wykonanie „zadania specjalnego” w bibliotece. Dzieci losują karteczki z poleceniem (np. Znajdź trzy książki o tytułach na literę S lub Znajdź trzy książki autorów o nazwisku na literę C).

 

Karta pracy cz4, nr 9a– ćwiczenie spostrzegawczości, dostrzeganie różnic w obrazkach.

 

Ściskam Was mocno - Pani Madzia ;*;*

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

 

 

 

ŚRODA; 06. 05.2020

TEMAT DNIA; JESTEŚMY AUTORAMI!

 

„Rodzaje książek”– wprowadzenie klasyfikacji książek ze względu na rodzaj. R. układa na podłodze stos książek (różne rodzaje i tematyka, np. książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla dzieci z obrazkami, bez obrazków, wiersze, proza) – jedna na drugiej, tak by nie było widać okładek. Dzieci kolejno wybierają po jednej książce i siadają w półkolu. Każde dziecko opisuje, jak wygląda wybrana przez nie książka: Co ma na okładce? Jaki ma tytuł? (Jeśli dziecko potrafi

go przeczytać). Co zawiera w środku? O czym jest? Następnie R. wyjaśnia, że książki mogą się różnić wyglądem, tematem, rodzajem, budową, sposobem zapisu czy przeznaczeniem.

 

„Wszyscy, którzy...” – zabawa dydaktyczna utrwalająca znajomość rodzajów książek. Dzieci siadają w kole, np. na poduszkach lub krzesłach. Mają przy sobie książki z poprzedniej zabawy. Jedno dziecko lub R. siedzi ze swoją książką w środku koła i mówi: Wszyscy, którzy mają książki kucharskie / przyrodnicze / podróżnicze / dla dzieci / z wierszami itp., zamieniają się miejscami. Osoba ze środka również zmienia miejsce, a to dziecko, które nie znajdzie miejsca, wchodzi do koła i teraz to ono wydaje kolejne polecenie

 

„Dla kogo?”– kończenie rozpoczętego zdania, budowanie logicznych wypowiedzi. Dzieci zamieniają się książkami z poprzedniej zabawy. Oglądają je, a następnie na forum kończę zdanie: Ta książka mogłaby być dla kogoś, kto lubi...

 

Praca z KP4.6– doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, dekodowanie.

 

„Części książki”– wprowadzenie słownictwa do czytania globalnego dotyczącego budowy książek. R. prezentuje wyrazy do czytania globalnego. Dzieci odczytują pierwszą literę, następnie R. czyta cały wyraz, a dzieci go powtarzają: autor, okładka, grzbiet, ilustracja, tytuł, numer strony, spis treści. Jeśli w grupie znajdują się dzieci czytające, to one odczytują całe wyrazy

 

„Budowa książki” – praca w grupach, doskonalenie umiejętności społecznych, współdziałanie w grupie. Dzieci losują z worka napisy (miniaturki wyrazów do czytania globalnego z poprzedniej zabawy). Ich zadaniem jest dobrać się w grupy tak, by każdy wyraz wystąpił tylko raz. R. kładzie na stolikach książki, a dzieci próbują przykleić wylosowane karteczki w odpowiednich miejscach książki. Po wykonaniu zadania każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy, inne grupy w razie potrzeby udzielają pomocy i poprawiają

 

„Quiz”– rozpoznawanie zdań prawdziwych i fałszywych, doskonalenie logicznego myślenia. R. czyta zdania na temat budowy książek, a dzieci za pomocą lizaków TAK/ NIE z W.21 głosują, czy są to zdania prawdziwe, czy fałszywe.

 

Przykładowe zdania:

–Okładka to zewnętrzna część książki.

–Autor to osoba, która napisała książkę.

–Każda książka ma 5 stron

–Spis treści to miejsce, gdzie jest umieszczone nazwisko autora.

–Ilustracja to rysunek w książce.

–Ilustracje zawsze muszą być kolorowe.

–Grzbiet książki to inna nazwa pierwszej strony.

–Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach.

–Okładka jest w środku książki.

 

„Moja książka” – praca z karta pracy cz4, nr .7b, doskonalenie twórczego myślenia i zdolności grafomotorycznych, przypomnienie rodzajów książek (kucharskie, przewodniki, dla dzieci, albumy, atlasy, słowniki itp.). Dzieci decydują, jaki rodzaj książki chciałyby stworzyć. Następnie wykonują zadanie z karta pracy cz4, nr .7b i prezentują swoje okładki. Pozostałe dzieci zastanawiają się, o czym może być ta książka, co może zawierać

 

„Ilustracja”– praca plastyczna w dowolnej technice. Dzieci tworzą ilustrację do swojej książki z wykorzystaniem dowolnej techniki, np. farb, pasteli, kredek, mazaków, wyklejanek. Podpisują się na odwrocie kartki.

 

„Do której książki?” – dobranie ilustracji do książki. Dzieci losują jedną z ilustracji, które powstały w poprzednim ćwiczeniu (nie swoją). Na podłodze / stołach leżą zaprojektowane wcześniej okładki z karta pracy cz4, nr 7b. Zadaniem dzieci jest dopasowanie ilustracji do odpowiedniej okładki. W tym celu dzieci stają przed okładką, do której według nich pasuje dana ilustracja. Następnie dzieci odwracają ilustracje i sprawdzają, kto jest ich autorem. Na tej podstawie szukają właściwej okładki.

 

„Dlaczego lubimy książki?”– zachęcanie dzieci do wypowiedzi na temat zalet książki, np.: Dzięki książkom poznajemy ciekawe historie i postaci. Uczymy się nowych słów. Uczymy się wyrażać myśli i rozumieć innych. R. zadaje dzieciom pytania: Lubicie, kiedy ktoś czyta wam książki? Jakie są wasze ulubione?

 

„Książkę mam – tobie dam”– zabawa rytmiczna do utworu La Raspa

 

Pierwsza wersja: Każde dziecko ma woreczek.

Cześć pierwsza: Worek mam – tobie dam x 4 (dzieci podają worek po kole).

Część druga skoczna: ja – Tobie, ja – Tobie (dzieci podają sobie worek jak na taśmie w fabryce).

 

Druga wersja: Zabawa rytmiczna z

elementami orientacyjno–porządkowymi:

 

I. Dzieci idą w rytmie: nóżka, nóżka, stop.

II. Dzieci podskakują.

I. Dzieci rytmicznie idą na kolanach.

II. Dzieci podskakują.

I. Dzieci rytmicznie idą do tyłu.

II. Dzieci podskakują.

I. Dzieci rytmicznie idą na kolanach i łokciach.

II. Dzieci podskakują

Ściskam Was mocno - Pani Madzia ;*;*

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP