Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

08.06.2020

Data utworzenia: 2020-06-08 00:54:25

 

TEMAT TYGODNIA; ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE

PONIEDZIAŁEK; 08. 06.2020

TEMAT DNIA; ZWIERZĘTA NA ŚWIECIE

 

Kochane Sarenki pamiętajcie o codziennej modlitwie.

 

„Tam w Afryce” – zabawa z pokazywaniem:

 

Tam w Afryce rzeka Nil,

(dziecko wskazują palcem jakiś obiekt przed nimi)

w niej krokodyl mały żył.

(robią z dłoni paszczę krokodyla)

Z tatą krokodylem

(kłapią „zębami” zrobionymi z dłoni)

pływał sobie Nilem,

(naśladują dłonią ruch płynącej ryby)

I śpiewał tak:

(podskakują)

Tam w Afryce...

 

„Gdzie żyją zwierzęta?”– zajęcia dydaktyczne.

Odszukiwanie na mapie zwierząt, które znajdują się w niewłaściwych miejscach. Przyporządkowanie zdjęć zwierząt podpisom –rozpoznawanie zwierząt, czytanie globalne. Porządkowanie zdjęć zwierząt – klasyfikacja, przeliczanie, porównywanie.

Podział zwierząt na żyjące na pustyni, na sawannie, w oceanie i lasach tropikalnych. R. przynosi dużą mapę świata. Na mapie umieszcza zdjęcia zwierząt w niewłaściwych miejscach (np. pingwin w Polsce, żubr w Afryce). Mówi dziecku, że znalazł taką mapę, i pyta, czy na pewno jest ona poprawna. Dziecko orientuje się, że zwierzęta umieszczono błędnie, i zdejmują zdjęcia z mapy. Każdemu zdjęciu przyporządkowują odpowiedni podpis: żyrafa, słoń afrykański, zebra, lew, wielbłąd, skorpion, fenek, papuga, tukan, goryl, tygrys, rekin, wieloryb, meduza, konik morski, żółw, błazenek, pingwin, żubr, wróbel. R. pyta, czy da się jakoś uporządkować zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Pomysły dzieci mogą być różne: pływające, latające, ssaki, ptaki, mające nogi, niemające nóg, krajowe, egzotyczne itd. Przeliczanie elementów w zbiorach, porównywanie. R. prosi o podzielenie zwierząt na dwie grupy: żyjące w ciepłym i zimnym klimacie. Pyta dziecka: Jakie elementy wyglądu zwierzęcia mogą świadczyć o tym, że żyje ono tam, gdzie jest zimno? R. przynosi papierowe torby, na których nakleił nazwy środowisk życia zwierząt: pustynia, ocean, las tropikalny, sawanna. Dziecko wrzuca do toreb odpowiednie zdjęcia zwierząt. Za każdym razem podają nazwę zwierzęcia i nazwę miejsca, w którym ono żyje (odczytaną z torby). Następnie R. rozdaje dziecku zdjęcia zwierząt (mogą się powtarzać). Włącza dowolną muzykę, a dziecko swobodnie chodzi po pokoju. Gdy muzyka cichnie, łączą się w grupy w zależności od środowiska, w którym żyją przydzielone im zwierzęta. Każda grupa podaje nazwę miejsca, a R. z pozostałymi uczniami weryfikują poprawność odpowiedzi. Następuje zamiana zdjęć i kolejna runda zabawy. Na koniec dziecko z pomocą R. starają się przykleić zdjęcia zwierząt we właściwych miejscach na mapie.

Praca z KP4.29 – dopasowanie zwierząt do środowisk ich życia

 

„Ziemia, powietrze, woda, ogień”– zabawa ruchowa.

Wybrana osoba rzuca do poszczególnych dzieci piłkę, podając jedno z czterech haseł: woda, ziemia, powietrze, ogień. Na hasło: Ogień!

– nie wolno złapać piłki. Przy pozostałych hasłach kolejne dzieci łapią piłkę i podają dowolną nazwę zwierzęcia: odpowiednio żyjącego w wodzie, na lądzie lub w powietrzu.

 

„Zwierzęta afrykańskie”– praca plastyczna.

Dziecko dorysowuje wydrukowanemu konturowi lwa grzywę (kreski), konturowi zebry paski (kreski), a żyrafy cętki (stemplowanie palcami). R. pyta:

Co łączy te zwierzęta? Jakie jeszcze inne zwierzę żyje we wskazanym środowisku?

Dzieci z pomocą R. odszukują Afrykę na mapie świata.

 

                           

  

 

„Polowanie na tygrysa”– zabawa matematyczna.

Dziecko siedzi na dywanie. Każde ma przyklejony do ubrania kartonik z liczbą (tyle liczb, ile dzieci). Jedno dziecko wychodzi z sali. Pozostałe ustalają między sobą, która liczba będzie tygrysem. Dziecko wraca i pyta np.: Czy tygrysem jest liczba 10?

Dzieci mogą odpowiadać tylko „mniej” lub „więcej”. W ten sposób „myśliwy” odgaduje, które dziecko jest tygrysem.

 

„Zwierzęta z Ameryki Południowej” – zajęcia dydaktyczne. R. pokazuje dziecku zdjęcia zwierząt, które żyją w Polsce i które dziecko na pewno znają, oraz tych charakterystycznych dla Ameryki Południowej (np. jaguar, tukan, ara, leniwiec). Prosi, by dzieci podzieliły zwierzęta na żyjące w Polsce i Ameryce Południowej. Pomaga im odnaleźć Amerykę Południową na mapie świata. Następnie poleca, by dziecko wskazało same zdjęcia ptaków. Prosi, by znalazły podobieństwa między papugą a tukanem. Pyta: Czym charakteryzują się tukany? Jak wyróżniają się spośród innych zwierząt? Zwraca uwagę na ogromny dziób tukana pomagający przede wszystkim w termoregulacji.

 

„Tukan 3D”– praca z wykorzystaniem W.57

                    

 

„Powitanie dzikich zwierząt”– zabawa dźwiękonaśladowcza.

Dziecko naśladuje dźwięki wydawane przez wybrane dzikie zwierzęta.

 

„Mucholot”– zabawa ruchowa.

 

">

 

 

Dziecko wykonują ruchy imitujące podróż samolotem w rytm

piosenki Mucha w mucholocie:

–wsiadają do samolotu – podnoszą najpierw prawą, potem lewą nogę i siadają w kręgu,

–zapinają pasy – krzyżują ręce na ramionach,

–włączają silnik – wyciągają przed siebie i cofają raz prawą, raz lewą rękę,

–obserwują chmury za oknem – przykładają ręce do oczu, tworząc lornetkę, patrzą raz w prawo,

raz w lewo,

–lecą – rozkładają ręce na boki i poruszają się swobodnie po sali.

 

 

Mucha w mucholocie

sł. i muz. Aida Kosojan-Przybysz

 

Siedzi mucha w mucholocie,

do Krakowa sobie leci.

Chce odwiedzić wujka, ciotki,

brata z żoną i ich dzieci.

 

Ref: Mucha, mucha w mucholocie,

jak w prawdziwym samolocie.

Do Krakowa sobie leci,

a za oknem słonko świeci.

 

W doskonałym jest humorze,

już doczekać się nie może.

Kiedy w końcu wyląduje

i rodzinę ucałuje.

 

Ref: Mucha, mucha w mucholocie...

 

Mała mucha tak daleko

jeszcze nigdy nie leciała.

Więc na tak daleką podróż

wiele rzeczy spakowała.

 

Ref: Mucha, mucha w mucholocie...

 

Ma walizkę kolorową,

a na sobie suknię nową.

Okulary choć za duże

wyśmienite do podróży.

 

Ref: Mucha, mucha w mucholocie...

 

Ręce w górę i machamy,

udajemy, że latamy.

Podskok w górę, startujemy,

gdy siadamy, lądujemy.

 

„Wąż” – zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych. Dziecko naśladują węże – ruchem (pełzają) i dźwiękiem (syczą)

„Jakie to zwierzę?”

– zabawa dydaktyczna.

 

Groźny jak... (lew)

Głodny jak... (wilk)

Uparty jak... (osioł)

Mądry jak... (sowa)

Łagodny jak... (baranek)

Przebiegły jak... (lis)

W wodzie czuję się jak... (ryba)

Pracowity jak... (mrówka)

Powolny jak... (żółw)

Dumny jak... (paw)

Łazi po płotach jak... (kot)

 

 

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

 

Ściskam Was mocno - Pani Madzia ;*;*