Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

08.06.2020-09.06.2020

Data utworzenia: 2020-06-08 22:15:21

TEMAT TYGODNIA: KIM BĘDĘ, GDY DOROSNĘ?

 

WTOREK  9.06.2020 r.

DZIEŃ 2. NA POMOC

 

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

 

1.Poranna Modlitwa.

2. ,,Kim zostanę” – osłuchanie z piosenką; zabawy rytmiczno-ruchowe przy melodii piosenki.

,,Kim zostanę”                                                                                        

 sł. Ewa Stadtmüller     muz. Urszula Borkowska

1. Agatka chce być modelką,

więc kciuki za nią trzymamy,

gdy stawia niepewne kroki

w szpilkach mamy.

 

Ref. A ja wciąż patrzę do góry

i skrycie o tym marzę,

by kiedyś zostać prawdziwym

kominiarzem.

 

2.Mateusz chce być strażakiem,

ognia nie boi się wcale,

już pędzi gdzieś do pożaru

na sygnale.

 

Ref. A ja...

 

3.Mikołaj chce być kierowcą,

ma świetne, rajdowe auto,

a Krzyś rakietę, bo będzie

kosmonautą.

 

Ref. A ja...

 

Zabawa ruchowa.

Dziecko porusza się w rytmie melodii zwrotki w różnych kierunkach. Przy melodii refrenu zatrzymuje się, kuca, a następnie wolno podnosi do góry tak, by na słowo kominiarzem stanąć wysoko na palcach, z rękami podniesionymi do góry.

 

 Zabawa ruchowo-słuchowa.

Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu piosenki, np. Kim chce być Agatka?; Kim chce zostać Mateusz?; A kim postanowił zostać Mikołaj?; Co słychać na początku kiedy mówię: Agatka, astronauta, strażak?. W drugiej części zabawy dziecko ma przed sobą trzy woreczki ułożone w kształcie trójkąta. Wystukuje rytm pierwszej zwrotki i refrenu otwartą dłonią ręki wiodącej, drugiej zwrotki i refrenu – drugą ręką i trzeciej zwrotki i refrenu – znowu ręki wiodącej.

 

Zabawa rytmiczno-ruchowa.

Rodzic na bębenku wybija każde raz, a dziecko w tym czasie robi skok do przodu. Na dwa, trzy dziecko klaszcze w ręce.

 

Zabawa ilustracyjna.

Przy piosence dziecko ilustruje ruchem w dowolny sposób kolejne zawody, o których jest mowa w piosence.

3. Praca z KP2., 27 – rozpoznawanie takich samych kształtów; numery alarmowe.

4.„Na pomoc” – zabawa tematyczna.

 Nauka właściwego sposobu wzywana pomocy w wypadku zagrożenia.

Rodzic przygotowuje telefon-zabawkę. Dziecku daje: komplet cyfr (dwie cyfry 1 i jedną cyfrę 2 – każda na osobnym kartoniku) oraz na kartce formatu A4 numer 112. Najpierw rozmawia z dzieckiem na temat tego, co należy zrobić, gdy zauważymy pożar, leżącą osobę zarówno obcą, jak i bliską. Następnie prezentuje dziecku numer 112 i wyjaśnia, do czego on służy. Dziecko układa z cyfr na kartonikach taki sam numer wg wzoru. Na koniec próbuje go wystukać na klawiaturze telefonu. Dziecko podejmuje próbę rozmowy przez telefon z dyspozytorem – przedstawia się, mówi, co się stało i podaje swój adres. Następnie dziecko pod kierunkiem Rodzica bawi się telefonem i prowadzi rozmowę.

5. „Strażak” – masażyk Beaty Gawrońskiej.

 

             

Strażak ognia się nie boi,             Rysowanie dwóch pionowych linii po obu stronach kręgosłupa.

Na drabinie prosto stoi,               Rysowanie linii poziomych od góry do dołu.

Ani trochę nie grymasi,               Masowanie ruchami kolistymi od kręgosłupa

tylko pożar dzielnie gasi.             płaską dłonią całych pleców.

 

Dziękuję za wspólną zabawę-  z pozdrowieniami

Pani Asia

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

 

 

PONIEDZIAŁEK  8.06.2020 r.

DZIEŃ 1. W PRZEDSZKOLU

 

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

 

1.Poranna Modlitwa.

2. „Kucharka” – zabawa paluszkowa  Beaty Gawrońskiej

,,Kucharka”

Włożyła kucharka łyżki do garnka,                Dziecko rozstawia szeroko palce w dłoni skierowanej w dół.

 Miesza pierwszą łyżką w garnku,                  Zatacza koła kciukiem.

Miesza drugą łyżką w garnku,                        Zatacza koła palcem wskazującym.

Miesza trzecią łyżką w garnku,                       Zatacza koła palcem środkowym.

Miesza czwartą łyżką w garnku,                      Zatacza koła palcem serdecznym.

Miesza piątą łyżką w garnku,                          Zatacza koła palcem małym.

No a potem zupę całą do talerza wlała.           Dziecko odwraca dłonie, łączy je i robi z nich miseczkę.

 

3.Zestaw ćwiczeń porannych nr 19.

 

4. „Kim zostanę w przyszłości?” – rozmowa na podstawie opowiadania Olgi Masiuk ,,Odlotowe zawody”

,,Odlotowe zawody”  Olga Masiuk

– Kim będziesz, gdy dorośniesz, Tup? – zapytał Szczypior.

– Kosmonautą, jeszcze żaden zając nie poleciał w kosmos.

– Nie będziesz się bał?

– Przecież ja się niczego nie boję!

Szczypior uśmiechnął się do siebie i nic nie powiedział, ale przypomniał sobie, jak znaleźli z Kubą Tupa pod stołem, kiedy rozpętała się burza w zeszłym tygodniu.

– A ty? – zapytał zając.

– Ja pisarzem. Czasem będę pracował z Elizką, która będzie robiła filmy. Będę jej pisał, o czym mają być, a ona będzie robiła film.

– Możecie zrobić film o mnie – podpowiedział Tup. – Może mieć tytuł. „Tup. Pierwszy zając w kosmosie”.

– Chyba można – przyznał powoli Szczypior, ale nie wydawał się zdecydowany.

– A Kuba i Zosia mogliby być malarzami i namalować mój portret – rozmarzył się Tup. – stałbym na nim obok statku kosmicznego.

– Wcale nie wiem, czy Kuba chce być malarzem. Wiesz, że nie lubi malować.

– To może chociaż Zosia… – poprosił zając.

– Zosia mówiła, że chciałaby być podróżnikiem i jeździć po całym świecie, a nawet pojechać tam, gdzie może nikt jeszcze nie pojechał. Poza tym Zosia brzydko rysuje.

– To kto mnie namaluje? Może Elizka?

– Przecież mówiłem ci, że Elizka chce robić filmy – odpowiedział Szczypior.

– Ale nie będzie cały czas ich robiła. Może sobie zrobić przerwę i mnie namalować. Będę pierwszym zającem w kosmosie przecież.

Wtedy właśnie do sali weszła Elizka.

– Od czego mam sobie zrobić przerwę? – zapytała, słysząc własne imię.

– Od robienia filmów – wyjaśnił jej Szczypior.

– Właśnie miałam ci powiedzieć, że jednak nie będę robić filmów. Zostanę poławiaczem pereł.

– Kim? – zdziwił się Tup.

– Pani nam opowiadała o perłach, że są piękne i zamknięte w muszli i są specjalni ludzie, którzy ich szukają.

To ja będę kimś takim. Już nie chcę robić filmów.

– A mogłabyś jedną złowić dla mnie? – spytał Tup.

– Jasne, ale po co ci perła?

– Mógłbym ją trzymać w łapce. To dobrze wyglądałoby na portrecie. Ja statek kosmiczny i perła. Tylko kto to namaluje? – zamyślił się Tup.

Rodzic zadaje pytania dotyczące opowiadania, np. Kim chce zostać Tup w przyszłości?; Kim będzie Szczypior?; Kim chce zostać Elizka?; Czym zajmuje się pisarz?; Czym zajmuje się reżyser?; Czym zajmuje się kosmonauta? Na koniec dziecko opowiada, kim chciałby zostać w przyszłości i dlaczego, oraz co by robił, wykonując wymyślony przez siebie zawód

 

5. „Wielkie porządki” – zabawa ruchowo- naśladowcza

Dziecko naśladuje sprzątanie : miotłą, mopem, odkurzaczem, zmiatanie zmiotką na szufelkę.

6. „Kto pracuje w przedszkolu?” – rysowanie kredkami.

Dzieci rysują wybraną przez siebie osobę pracującą w przedszkolu podczas pracy.

7. „Kto pracuje w przedszkolu?” – zabawa słownikowa. Nazywanie zawodów na podstawie opisów.

Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające przy pracy; nauczyciela przedszkola, woźną, kucharkę, policjanta, pielęgniarkę itp. Dziecko wypowiada się na temat tego, co przedstawiają kolejne ilustracje, podaje nazwy zawodów.

 

                                                 

Na koniec wskazuje obrazki przedstawiające osoby pracujące w przedszkolu. Następnie pyta dziecko: O kim mówię? I opowiada o jednym z wybranych, przedstawionych na ilustracji zawodów odnoszących się do przedszkola. Dziecko ma za zadanie podać poprawną nazwę zawodu zarówno w rodzaju żeńskim, jak i męskim.

8.„Nauczyciel i uczeń” – zabawa naśladowcza.

Dziecko stoi przodem do prowadzącego zabawę. Jest on nauczycielem. Rysuje w powietrzu kształty wymyślone przez siebie. Dziecko ma za zadanie rysować razem z nim dokładnie takie same wzory.

9.„Magiczne pudełko Tupa” – zabawa sensoryczna.

Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.

Rodzic wkłada do pudełka kilka sensorycznego (można wykorzystać także worek na pantofle) kilka przedmiotów związanych z zawodami ;nauczyciela, kucharza, woźnej, np.; długopis, kartka, nożyczki, drewniana łyżka, pokrywka, sitko, ścierka, zmiotka, szufelka. Dziecko za pomocą dotyku stara się je rozpoznać, podać nazwę i przypiąć do odpowiedniego zawodu.

Dziękuję za wspólną zabawę- pozdrawiam Was i ściskam

Pani Asia

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP