Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

10.06.2020- 12.06.2020

Data utworzenia: 2020-06-11 22:20:24

PIĄTEK  12.06.2020 r. 

DZIEŃ 5. W PIEKARNI

 

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

 

1.Poranna Modlitwa.

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 19 – kształtowanie umiejętności współpracy w grupie, kształtowanie głównych grup mięśniowych, rozwijanie własnej wyobraźni. Zabawy z przedmiotami nietypowymi, prawidłowe wykonywanie poleceń Rodzica.

2. Piekarz” – rozmowa na podstawie wiersza Z. Dmitrocy.

                                               

,,Piekarz”

Piekarz w nocy nie śpi wcale,

Piecze bułki i rogale.

A najwięcej piecze chleba,

Bo najwięcej go potrzeba.

 

Po wysłuchaniu rymowanki dziecko odpowiada na pytania Rodzica, np. Czym zajmuje się piekarz?; Jak nazywa się miejsce, w którym pracuje piekarz?; Kiedy piekarz piecze bułki i chleb?; Dlaczego?; Gdzie kupujemy ciasta i ciastka? (cukiernia); Kto je piecze?(cukiernik).

 

3. „Piekarz” – zabawa ruchowo-słuchowo-wzrokowa.

Rodzic recytując wiersz, rysuje wzory. Dziecko najpierw obserwuje, przy powtórzeniu rysują razem z Rodzicem.

Piekarz w nocy nie śpi wcale,( rysują koło)

Piecze bułki i rogale.

A najwięcej piecze chleba, Bo najwięcej go potrzeba. ( rysują koło w środku koła oczka i uśmiechnięta buzia)

Potem dziecko dorysowuje szczegóły: włosy czapkę cukiernika, uszy, szyję, kolorują całość

 

4. „Czapka cukiernika” – origami. 

CZAPKA Z PAPIERU        

CZAPKA Z PAPIERU I BIBUŁY       

Rodzic wykorzystuje gazety (dzienniki) do zrobienia czapki. Sposób złożenia – tradycyjny.

 

5. „Tup-cukiernik” – pieczenie ciasta biszkoptowego.

Pieczenie ciasta biszkoptowego. Rodzic w imieniu Tupa zaprasza dziecko do upieczenia Tupowego przysmaku – ciasta z owocami. Dziecko nakłada fartuszek oraz wcześniej przygotowaną czapkę i pod kierunkiem Rodzica przygotowuje ciasto. Uwaga! Mikser obsługuje tylko Rodzic.

                          

Ciasto biszkoptowe Tupa

Składniki na ciasto:

6 całych jajek

1,5 szklanki cukru

1,5 szklanki mąki

1 łyżeczka proszku do pieczenia

Dodatki: sezonowe owoce, cukier puder, tłuszcz i bułka tarta do wysypania tortownicy.

Przygotowanie ciasta:

Utrzeć całe jajka z cukrem na kogel-mogel. Do masy dodawać stopniowo mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Gdy masa będzie puszysta, wylać na posmarowaną tłuszczem i wysypaną tartą bułka tortownicę (dużą). Na wierzchu ułożyć owoce. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 1800C i piec około 40 minut. Po wyjęciu i wystudzeniu posypać cukrem pudrem.

 

6. „W cukierni” – zabawa tematyczna.

Dziecko przygotowuje poczęstunek: nakrywa stolik obrusem, ustawia talerzyki, łyżeczki i kubki oraz przynosi na dużych talerzach poporcjowane ciasto z łopatką do nakładania. Stawia też dzbanek z sokiem lub herbatą. Układa tak, by dla każdego domownika było nakrycie. Siada do stolika, degustuje ciasto  i prowadzi rozmowę. Rodzic zwraca uwagę na zachowanie się w cukierni: siedzimy spokojnie, ciasto nakładamy łopatką, jemy za pomocą łyżeczek, o dokładkę prosimy umiarkowanym głosem, pamiętając o zwrotach grzecznościowych: proszę, dziękuję itp. Po zjedzeniu ciasta wszyscy wspólnie sprzątają.

Dziękuję za wspólną zabawę-  z pozdrowieniami

Pani Asia

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

 

 

ŚRODA  10.06.2020 r. 

DZIEŃ 3. W SKLEPIE

 

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

 

1.Poranna Modlitwa.

2. . „Gimnastyka dla smyka”

">

3.„Kto pracuje w sklepie?” – rozmowa na podstawie ilustracji.

 

Rodzic prezentuje dziecku ilustrację przedstawiającą dwa rodzaje sklepów – mały (osiedlowy z ekspedientką) i supermarket (widać kasy i osoby je obsługujące, pracownik ustawia towar itp.). Przy każdym obrazku Rodzic wiesza wyraz do czytania globalnego sklep. Dziecko opowiada, co się dzieje na jednym i na drugim obrazku. Wskazuje różnice i podobieństwa. Podaje nazwy osób tam pracujących (ekspedientka, ekspedient, kasjerka, kasjer). Na koniec dzieli słowo sklep na sylaby, klaszcząc, wyróżnia pierwszą głoskę oraz dokonuje syntezy głoskowej słowa (analizy głoskowej dokonuje Rodzic).

4. Zabawki na półkach” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko maszeruje w rytmie znanej piosenki. Na przerwę w muzyce ustawia się wg wskazówek Rodzica, np. przy ścianie, przy oknie, przy stole, przy fotelu, przy komodzie itp.

5. W sklepie” – zabawa tematyczna z elementem liczenia.

Wymiana w sytuacji kupna-sprzedaży; czytanie globalne wyrazów: sklep, kasa, bank.

Rodzic proponuje dziecku zabawę w sklep z zabawkami i klockami. Wspólnie ustalają: − gdzie będą ustawione artykuły do sprzedaży; − ile będzie kosztował jeden artykuł – 1 orzech lub 2 orzechy; − kto będzie ekspedientem lub ekspedientką; − gdzie będzie stała kasa; − gdzie będzie bank. Następnie ustalają zasady zabawy: − dziecko wybiera sobie rzecz do kupienia i z banku bierze dokładnie tyle orzechów, ile jest mu potrzebne do kupienia; − grzecznie czeka w kolejce zarówno do banku, jak i do sklepu; − używa zwrotów grzecznościowych. Pod nadzorem Rodzica dziecko przygotowuje stanowiska zgodnie z ustaleniami; we właściwych miejscach umieszcza napisy: sklep, kasa, bank.

6. Praca z KP2., 28 – różnice na obrazkach.

7. „W sklepie” – zabawa dydaktyczna. Klasyfikowanie przedmiotów; określanie kryteriów klasyfikacji.

Rodzic gromadzi na dywanie różnorodne zabawki (po kilka z każdego rodzaju). Prosi, by dziecko wybrało te, które jego zdaniem do siebie pasują, tak by można je było postawić na tej samej półce. Dziecko wybiera zabawki i wyjaśnia, dlaczego jego zdaniem te zabawki do siebie pasują.

Dziękuję za wspólną zabawę.

Pozdrawiam kochane dzieci

Pani Asia

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP