Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

11.05.2020-13.05.2020

Data utworzenia: 2020-05-13 22:43:21

TEMAT TYGODNIA: LUBIMY KSIĄŻKI

 

DZIEŃ DOBRY KOCHANE DZIECI

ŚRODA 13.05.2020 r.

 

DZIEŃ 3. BAJKOPISARZ

 

 

1. „Bajkopisarz” – rozmowa z dziećmi na podstawie rymowanki i ilustracji w Księdze zawodów.   

       ,,Bajkopisarz”       Zbigniew Dmitroca

Pisarz bardzo lubi ciszę,

Wtedy dobrze mu się pisze.

Teraz już nie skrobie piórem,

Tylko stuka w klawiaturę.

 

Rodzic zadaje dziecku pytania:

Czym zajmuje się pisarz?;

W jakiej atmosferze lubi pracować pisarz?

Dlaczego?;

W jaki sposób, czym pisali pisarze dawniej?;

W jaki sposób, na czym pisarz pisze w obecnych czasach?.

Dzieci odszukują różnice na obrazkach.

 

2. „Do ławek” – zabawa bieżna

 Dziecko otrzymuje książkę. Dziecko staje obok książki –to jest jego ławka. Na sygnał dziecko wychodzi z ławki i zaczyna biegać ostrożnie obok niej. Na hasło: Do ławek!  dziecko wraca do swojej książki – ławki.

 

3. „Układamy książki na półkach” – zabawa dydaktyczna.

 Dziecko dostaje szarfę ( może to być Kawałek wstążki, sznurek związany) i układa ją w linii poziomej przed sobą. W kilku miejscach na dywanie leżą pocięte kartki (mogą być kolorowe gazety, pocięte na mniejsze prostokąty) lub inne elementy w kształcie prostokątów lub kwadratów, po 10 dla  dziecka. Rodzic proponuje dziecku zabawę w układanie książek na półce. Zadaniem dziecka jest przyniesienie i postawienie tylu książek na półce, ile powie Rodzic.

Rodzic  mówi: Przynieś i postaw 2 książki. Przynieś i postaw 1 książkę. Ile teraz jest książek na półce? Przynieś dwie książki. Policz wszystkie książki na półce. Przynieś 1 książkę. Policz książki na półce. Ile ich jest? (6). Klaśnij 6 razy. Podskocz 6 razy. Pokaż 6 paluszków. Przynieś tyle samo klocków i ułóż je nad książkami. Dziecko wykonuje polecenia Rodzica.

 

4. „Zakładka do książki” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem WP 47.

 

                                        

5. „Bajkopisarz” – zabawa paluszkowa.

Rodzic recytuje rymowankę i wykonuje ruchy, które dziecko naśladuje.

,, Bajkopisarz”        Zbigniew Dmitroca

Pisarz bardzo lubi ciszę,  Palcami obu rąk masują lekko płatki swoich uszu.

Wtedy dobrze mu się pisze.  Na dywanie kreśli ręką wiodącą literopodobne wzorki.

Teraz już nie skrobie piórem, Palcami obu rąk „drapie” w podłogę.

Tylko stuka w klawiaturę. Stuka kolejno palcami obu rąk w podłogę.

 

6.  „Zaczarowane kwiaty” - relaksacja – wyciszenie

Rodzic mówi: Połóż się wygodnie. Teraz odpoczywasz    rozmyślasz... Wraz z marzeniami wyruszasz na wycieczkę do zaczarowanego ogrodu. Idziesz właśnie wąską dróżką. Słoneczko lekko przygrzewa, a zielone gałązki drzew okrywają cię przyjemnym, chłodnym szaliczkiem. W krzewach agrestu ptaszek wije gniazdo, nucąc przy tym wiosenną melodyjkę. Najbardziej kolorowo jest na rabatkach przy chatce Bajkusia. Rosną tu nagietki, tulipany, nasturcje, stokrotki i słoneczniki. Prawdziwy baśniowy kącik... Rośliny uśmiechają się do ciebie. Czujesz ich słodki, cudowny zapach. Podchodzisz bliżej, aby usłyszeć ich szept. Każdy kwiat opowiada ci inną bajkę. Wiatr kołysze rośliny i układa muzykę do fantastycznych opowieści. Jest tak dobrze i przytulnie. Czujesz się bezpiecznie. Bajkuś uśmiecha się do ciebie. Otulony zapachem bzu, powoli otwierasz oczy. • Dziecko opowiada o tym, które kwiaty wybrałoby na bukiet dla bliskiej osoby.

 

7. Maria  Molicka- Bajki terapeutyczne dla dzieci – słuchowisko( audiobook)

">

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

Pozdrawiam serdecznie – ciocia Asia

 

 

 

DZIEŃ DOBRY WSPANIAŁE ,,NIEDŹWIADKI”

WTOREK 12.05.2020 r.

 

DZIEŃ 2. W  KSIĄŻCE ZNAJDZIESZ WSZYSTKO

1.Wspólne oglądanie różnych rodzajów książek – z bajkami, albumów, encyklopedii dla dzieci itp.

 

2.  „Książki i książeczki” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic pokazuje piktogramy oznaczające cechy: małe, duże, cienkie, grube, kwadratowe, prostokątne. Dziecko dokonuje klasyfikacji zgromadzonych książek, np. duże i małe, kwadratowe i prostokątne, cienkie, grube.

 

3. „Bajki i bajeczki”– zabawy muzyczno-ruchowe.

 Zabawa ruchowo-słuchowa.

Dziecko siedzi  na dywanie. Przed nim leżą dwa woreczki. Przy pierwszej melodii tańca Trojaka wykonuje jedno klaśnięcie przed sobą, a następnie uderza rytmicznie kolejno ręką prawą i lewą w woreczki.

MELODIA I TANIEC ,,Trojak”

">

Zabawa twórcza.

Kochane dzieci do tej zabawy zaproście rodzeństwo, rodziców

Dzieci dzielą się na trzy zespoły – krasnoludki, smoki, rycerze. Każdy zespół dostaje inne instrumenty: krasnoludki – grzechotki, smoki – celofan, rycerze – pokrywki i drewniane łyżki. Rodzic wymienia nazwy zespołów, a dzieci same wymyślają sposób gry i rytm, który realizują, np. tylko smoki, tylko rycerze, krasnoludki i smoki, wszyscy itd. – Zabawa rytmiczna. Dzieci realizują rytm: Krasnoludki:

 Trojak – zabawa taneczna przy melodii ludowej.

 

4.  „Książka i książka” – rozmowa z dzieckiem. Rodzic prezentuje różnego rodzaju książki – dla dzieci, dla starszych, albumy, podręczniki, e-booki itp. Dziecko ogląda wszystkie te książki, a następnie Rodzic zadaje pytania:

Dla kogo przeznaczone są te książki?;

Jak wyglądają te wszystkie książki?;

Czym one się różnią?;

Dlaczego należy czytać książki?.

Następnie dziecko wybiera jedną książkę i określa, do jakiej kategorii ona należy.

 

5.  „Co będzie dalej?” – zabawa dydaktyczna. Dzieci mają swoje komplety figur geometrycznych. Wybierają spośród nich wszystkie kwadraty i prostokąty. Najpierw wspólnie określają cechy każdej z figur (kształt i wielkość). Następnie Rodzic układa początek rytmu, np.:

DUŻY PROSTOKĄT- ŚREDNI PROSTOKĄT- MAŁY PROSTOKĄT

DUŻY KWADRAT- ŚREDNI KWADRAT- MAŁY KWADRAT

Dzieci kontynuują rozpoczęty przez Rodzica rytm.

6. „Poczytam wam bajkę” – słuchanie tekstów literackich czytanych przez Rodziców.

 

7. Na koniec kochane dzieci przygotowałam dla Was bajeczkę ,, Złotowłosa i trzy Misie”

">

 

Pozdrawiam serdecznie – ciocia Asia

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

 

 

PONIEDZIAŁEK  11.05.2020 r.

 

DZIEŃ 1. MOJA ULUBIONA KSIĄŻKA

 

 

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

Ciocia Asia

 

1.       Wspólna modlitwa

2.       Nikt się nie spodziewa – gimnastyka buzi i języka Małgorzaty Barańskiej.

W górze słonko świeci,           - Unoszenie nad głową złożonych razem dłoni z szeroko rozstawionymi palcami.

ptaszek sobie leci,                   - Skrzyżowanie nadgarstków i kiwanie jednocześnie wszystkimi palcami (skrzydła).

szumią, szumią drzewa,          - Opuszczenie rąk na wysokość twarzy i poruszanie wyprostowanymi palcami obu dłoni                                 (gałęzie drzew).

nikt się nie spodziewa, że...    – Rozłożenie szeroko rąk i poruszanie nimi lekko w górę i w dół.

 

3.       Zestaw zabaw porannych nr 17.

„To, co lata po łące” – dziecko biega swobodnie. Na sygnał Rodzica dziecko przyjmuje pozycję bociana – stoi na jednej nodze, druga noga zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.

„To, co skacze po łące” – dziecko naśladuje skoki żaby. Na sygnał Rodzica siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żaby. Na kolejny sygnał ponownie skacze po sali.

„Biedronki” – dziecko maszeruje na czworaka, udając biedronkę. Na sygnał Rodzica kładzie się na plecach i macha rękoma i nogami.

 

4.       „Powitanka-rymowanka” – dziecko stojąc recytuje rymowankę i wykonuje proste ruchy:

Do tej POWITANKI zaproście rodzeństwo albo Rodzica

Wszyscy w naszej sali spotkaliśmy się   ,   -Klaszczą w swoje dłonie.

 Ja i ty, ty i ja                                      - Wskazują na siebie, na kolegę stojącego po przeciwnej stronie, a potem odwrotnie.    

 razem bawmy się.                             - Podają sobie ręce, zamykając koło.

 

5.       „Moja ulubiona książka” – rozmowa z dzieckiem. Dziecko wybiera sobie swoją ulubioną książkę ze swojego kącika, półeczki i opowiada o swojej ulubionej książce, którą wybrał – tytuł, o czym opowiada, dlaczego ją najbardziej lubi.

Zachęćmy dziecko do budowania pełnych wypowiedzi.

 

6.       „Ulubiona książka Tupa” – praca z K2., 19. Kolorowanie wg kodu.

 

7.       Zapraszam Was kochane dzieci do obejrzenia filmiku edukacyjnego - Przygody Rozi ,, Moja ulubiona książka”

 

">

 

8.       Jak powstaje książka- film edukacyjny

">

9.       Prezentacja multimedialna dla dzieci ,, Jak powstaje książka”.

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP