Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

14.04.2020-16.04.2020

Data utworzenia: 2020-04-17 00:33:59

 Temat dnia:(16.04.2020 r. czwartek) ,, PTAKI NA PODWÓRKU”.

Dzień dobry kochane ,,Niedźwiadki”.

Dzisiaj poznamy ptactwo domowe.

                Zapraszam Was do zabawy.

Z modlitwą i pozdrowieniami – Pani Asia, Siostra Marzenka, Pani Terenia, Siostra Dyrektor

 

1.„ Ptasie rozmowy” – zabawa słuchowa. Różnicowanie odgłosów ptaków domowych (kura, gęś, kaczka).

Proszę wybrać tylko te odgłosy o których mowaJ

Rodzic przygotowuje obrazki kury, koguta, gęsi, kaczki, indyka i ich młodych. Dziecko ogląda je i podaje nazwy ptaków na nich przedstawionych. Następnie Rodzic odtwarza( z płyty CD lub  z youtub) odgłosy wydawane przez te ptaki, a dziecko wskazuje właściwą ilustrację i podaje nazwę zwierzęcia na niej narysowanego. Na koniec łączy ptaki z ich młodymi i nazywa je: kura i kurczątko, gęś i gąsiątko, kaczka i kaczątko, indyk i indyczątko.

">

                           

                  

                                       

                               

3. „Żółte kuleczki” – zabawa matematyczna na podstawie wiersza Ireny Laris.

 Przed zajęciem Rodzic kładzie na stoliku sylwety kurczaczków i owali tak, by kurczątka były schowane pod owalami.

,,Czubatka mamą”

Wysiedziała kwoka

Bielutkie jajeczka.

Wylęgły się żółte

Kuleczki puchate.

Wodziła je drogą

Po łące, gdzie rzeczka,

Dumna, że do mamy

Podobne i taty.

Kuleczki tak za nią

Równiutko się toczą,

Czubatka prowadzi

W tę, to w tamtą stronę.

Tu smaczne ziarenko,

Tam robaczki zoczą.

Na końcu najmniejsze,

To zawsze spóźnione

– zgrabniutko i lekko

Poruszać się w chodzie,

Skrzydełka czasami

Rozwinąć na boki,

Wykąpać czyściutko

W piaseczku – nie w wodzie!

I z gracją, jak Mama,

Małe stawiać kroki.

– Raz idą, a rzeczka

Tuż obok przepływa.

O zgrozo! Plusnęły

I prądem niesione Już płyną!

Na brzegu Kwoka głową kiwa.

Na końcu najmniejsze,

To zawsze spóźnione.

A czubatka biega

Wciąż po brzegu wkoło.

– Potopią się jeszcze

Te moje malusie!

– A kulki żółciutkie

Pływają wesoło.

Na pewno już wiecie –

Były to kaczusie.

Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania, np.: Co się wykluło z jajek?; Jak miała na imię kura?; Co zrobiły pisklęta, gdy zobaczyły wodę?; O co martwiła się Czubatka?; Dlaczego hodujemy kury, kaczki, indyki, czy gęsi?. Następnie dziecko liczy jajka od lewej do prawej, od prawej do lewej i podaje ich liczbę. Potem Rodzic lub dziecko odpina owale (jajko pękło) i pokazują się pisklęta. Dziecko także je liczy od lewej, a następnie od prawej strony i podaje ich liczbę. Dziecko dostaje małą obręcz. Rodzic prosi, by wkładało do niej kolejno: 5 dowolnych klocków, 5 liczmanów (kasztany, żołędzie, orzechy). Za każdym razem układa je w szeregu i przelicza głośno od lewej i prawej strony.

4. „Pilu, pilu, gąski do domu” – zabawa ruchowa.

Rodzic jest mamą-gęsią, a wyznacza dziecko do roli wilka.  Staje w jednym końcu pokoju, a dziecko w drugim. Zabawa odbywa się na zasadzie dialogu:

Mama: Pilu, pilu gąski do domu.

Gąski: Boimy się!

Mama: Czego?

Gąski: Wilka złego!

Mama: Gdzie on jest!

Gąski: Za górami, za lasami!

Mama: Co robi?

Gąski: Nóż ostrzy!

Mama: To pilu, pilu gąski do domu!

Dziecko biegnie do gęsi. Zadaniem wilka jest łapanie biegnących dzieci. Te, które zostaną złapane, stają się wilkami i zabawa zaczyna się od nowa.

5.„Co do czego pasuje” – wykonanie ćwiczenia w K2., 13.

Łączenie obrazków, których nazwy zaczynają się taką samą głoską, jak słowa owca i indyk – kolorowanie ramek na zielono lub czerwono.

6. Na zakończenie dzisiejszych zajęć proponuję kochani piosenkę

ŚPIEWAJĄCE BRZDĄCE-  ,,Gdacze kura: Ko, Ko, Ko”.

">

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

 

 

Temat dnia:(15.04.2020r.środa) ,, Koza”

Witam Was moje kochane ,,Niedźwiadki”. Proponuję dzisiaj taką oto gimnastykę poranną:

">

">

 „Powitanka-rymowanka”.

 Stoimy w kole, trzymając się za ręce. Mówiąc:

 W koło zaraz się ustawimy, I za ręce się chwycimy. Bawić razem się będziemy, Gdy Dzień dobry wypowiemy.

,,Na podwórku” – osłuchanie z piosenką-  sł. Ewa Stadtmüller muz. Anna Kuszcze

">

,, Na podwórku”

                                                 1.Na podwórku zamieszanie,

każdy czeka na śniadanie,

głodny kot na płot się drapie

a gospodarz smacznie chrapie.

Ref. Gospodarzu, wstawać pora,

karmić kury i indora

nieść do stajni sianko świeże,

a nie w łóżku sobie leżeć!

2. Pieje kogut: kukuryku!

Nie ma ziarna dziś w kurniku!

Krowa muczy, kwiczy prosię:

ktoś tu ma nas wszystkich w nosie.

Ref. Gospodarzu…

3.Gdy gospodarz to usłyszał,

krzyknął: spokój, krzyknął: cisza,

fantastyczny sen dziś miałem,

więc przerywać go nie chciałem

Ref. Gospodarzu…

 

Zabawa słuchowa.

Dzieci słuchają piosenki. Następnie odpowiadają na pytania Rodzica dotyczące tekstu, np. Jakie zwierzęta występowały kolejno w piosence?.

 „Koza i koźlątko” – rozmowa na podstawie ilustracji. Rodzic przygotowuje ilustrację przedstawiającą kozę z koźlątkiem oraz drugą – z krową i cielątkiem. Dzieci określają cechy charakterystyczne kozy (np. broda). Następnie podają różnice i podobieństwa w wyglądzie pomiędzy krową i kozą.

              

                             

,,Zwierzęta w kolejce” – zabawa dydaktyczna.

 Dziecko ma komplet zwierząt wiejskich z WM 10 – krowy, konie, owce, świnie. Dziecko porządkuje zwierzęta wg rodzaju, a następnie wg innych cech wskazanych przez Rodzica., np. z rogami, które dają mleko, na których można jeździć, których nazwa zaczyna się na o. Za każdym razem przelicza zwierzęta; kontynuuje rytmy rozpoczęte przez Rodzica, np. KR – O – KR – O,

 K – O – Ś – K – O – Ś; O – O – Ś – O – O – Ś.

„Rogate kózki”– zabawa ruchowa na czworakach.

Dziecko-kózka w pozycji na czworakach stara się toczyć głową piłkę do wyznaczonego wcześniej miejsca.

 

Zabawy dźwiękonaśladowcze

,,Na podwórku”. Zabawa będzie miała większe znaczenie rozwojowe, gdy będziemy ją ilustrować planszą przedstawiającą wiejskie podwórko i zwierzęta. Uczmy dziecko wierszyka (w następnych zabawach dziecko staje się innymi zwierzątkiem niż było poprzednio). Dziecko mówi odpowiednią część wiersza i powtarza słowa dźwiękonaśladowcze.

Gdacze kura – kodkodag, kooo, kooo (uczymy dzieci k gardłowego)

Zniosę jajko, ko, ko, ko.

Gęga gąska – gę, gę, gę,

I w wodzie przegląda się.

Woła indyk: gulll, gulll, gulll,

W skrzydłach swych odczuwam ból.

Miauczy kotek – miau, miau, miau,

Mleko bym w miseczce chciał.

Krowa ryczy też z daleka – muuu, muuu, muuu,

Zaraz dam kotkowi mleka – muuu, muuu, muuu.

Pies biega w koło – hau, hau, hau;

Wszystko pod kontrolą – hau, hau, hau;

Pilnuję, bo zwierząt wiele, hau,

Jestem waszym przyjacielem – hau, hau, hau!

 

Zabawa ćwiczy u dzieci aparat artykulacyjny i różnicowanie głosek w słuchowym ośrodku mowy, a szczególnie głosek dźwięcznych (g – gę i b – ból) i głosek bezdźwięcznych (odpowiednio: k – kooo, oraz p’, p – pies, przyjaciel). Dzieci ćwiczą też głoski wargowe: b i p oraz głoski nosowe – m i n (indyk). Takie ćwiczenia ułatwiają dzieciom naukę pisania ze słuchu i z pamięci. Proste rymowanki uczulają dzieci na rytm mowy, wzbogacają zasób słownika.

14.04.2020r.- 17.04.2020r.

Witam Was nasze kochane Dzieci.

W tym tygodniu poznamy zwierzęta mieszkające na wsi.

Przygotowałam dla Was- jak poprzednio kilka zabaw.

Mam nadzieję, że będziecie się dobrze bawili.

Wspaniałej zabawy- Wasza ciocia Asia J

 

TEMAT TYGODNIA:  ,,ZWIERZĘTA NA WSI”

 

Temat dnia: (wtorek 14.04.2020r.)„Krowa”

 

1.       Kochane dzieci dzisiejszy dzień zaczynamy  od gimnastyki porannej: ) : )

 

Zestaw ćwiczeń porannych:

 

 „Maszyny rolnicze” – Rodzic daje dziecku kółko (może to być  przykrywka od garnka). Dziecko trzyma je przed sobą  – porusza się, udając traktor jeżdżący po polu lub inne maszyny znajdujące się w gospodarstwie.

 „Kurki” – Rodzic rozkłada koła do hula-hoop,( kółko można zrobić ze sznurka) Dzieci maszeruje.  Na hasło Rodzica.: Kurki do kurnika! dziecko biegnie do kółeczka i zajmuje miejsce wewnątrz.

 „Świnki trzy” – dziecko chodzi na czworakach. Na sygnał Rodzica naśladuje świnki – mówiąc: Kwi, kwi, kwi.

 „Ziemniaczki” – dziecko swobodnie chodzi po całej sali. Naśladuje zbieranie ziemniaków – schyla się po nie do ziemi. 

 

 

2. „Co słychać na podwórku?” – rozwiązywanie zagadek.  Zagadki Zbigniew Dmitroca

 

 Czasami jest szara, lecz najczęściej biała. Nie każdy by odgadł, gdyby nie gęgała. (gęś)

Uwielbia się kąpać, krótkie nóżki ma, na pewno odgadniesz, gdy powiesz: – Kwa, kwa… (kaczka)

 Nigdy się nie czesze, choć ma piękny grzebień, rano głośno pieje, w dzień z kurami grzebie. (kogut)

Jest szybki i silny, w skromnej stajni mieszka, kiedy mu jest smutno, głośno rży i wierzga. (koń)

Kiedy się w oborze, do syta nie naje, wtedy głośno ryczy i mleka nie daje. (krowa)

Nie darmo ją człowiek zachęca i prosi – chociaż dużo gdacze złotych jaj nie znosi. (kura)

Z jej runa powstają sweterki wełniane, a swojego męża nazywa baranem. (owca)

 

„Co to za zwierzę?” – rozmowa na podstawie ilustracji. Rodzic przygotowuje obrazek przedstawiający krowę i cielę. Zasłania go kartką w tym samym formacie, ale z kilkoma niewielkimi otworami pokazującymi jedynie małe kawałki zwierzęcia. Na początku te otwory też są zasłonięte.  Dziecko odsłania po jednym otworze. Po każdej odsłonie dziecko próbuje odgadnąć nazwę zwierzęcia. Gdy już odgadną nazwę, Rodzic prowadzi rozmowę, zadając pytania: Jak nazywa się dziecko krowy?; Gdzie mieszkają krowy i cielątka?; Co jedzą krowy i cielątka?; Co pożytecznego daje nam krowa?. Dziecko odpowiada na pytania.

                   KROWA                              CIELĘ

       ">                                                       

 „Krowa – zwierzę pożyteczne” – rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji i wiedzy dzieci. Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające produkty mleczne lub naturalne produkty (ser biały i żółty, jogurt, masło, śmietanę, lody) oraz kilka innych, np. 2, 3 owoce, warzywa, pieczywo. Dzieci mają za zadanie wybrać te, które powstają z mleka i nazwać je. Następnie odpowiadają na pytanie: Dlaczego należy pic mleko i jeść produkty mleczne?

">

PIOSENKA ,,Krówka- Mu” – Śpiewające Brzdące       ">

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP