Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

20.04.2020-25.04.2020

Data utworzenia: 2020-04-21 21:18:27

TEMAT TYGODNIA: U ROLNIKA NA WSI

ŚRODA  22.04.2020

DZIEŃ 3. ROLNIK

Witam was kochane dzieci

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

S.MARZENA

 

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

1.Wspólma modlitwa.

2.Zabawa muzyczno- ruchowa „ Dziadek fajną farmę miał”

">

">  DZIADEK LULKA FARMĘ MAŁ

 

3.">  ,SZUKAM MAMY'' - nauka zwierząt, dzieci zwierząt, odgłosy zwierząt dla dzieci, bajka - Piesi Tv

4 „Rolnik liczy zwierzęta” – zabawy dydaktyczne. Dziecko ma komplet zwierząt do rytmów z WM 10 oraz szarfę. – „Przeliczanie” – R. mówi: Rolnik chce policzyć swoje zwierzęta w gospodarstwie. Aby łatwiej mu było liczyć, zagania zwierzęta do zagrody                – to nasze kółko. Zagania krowy – dziecko układa w kółku obrazki krów i liczą je od lewej do prawej, od prawej do lewej. Ile ich jest? Pokaż tyle samo palców. Wygania krowy, zagania świnki itd. W ten sam sposób postępuje z pozostałymi zwierzętami.

 – Zabawa z kostką. Dziecko rzuca kostką do gry, a następnie wkłada do pętli tyle zwierząt (dowolnych), ile oczek wypadnie na kostce.

„Ile zwierząt w zagrodzie?” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko naśladuje w zabawie sposób poruszania się zwierząt, np. R. mówi: Krowa – dziecko idzie z dłońmi po obu stronach głowy i wyciągniętym palcem wskazującym (pokazują rogi).

Na pytanie- Ile zwierząt w zagrodzie? Dziecko zatrzymuje się, a R. stuka w bębenek, np. 4 razy. Dziecko słucha, liczy i pokazuje na palcach.

5.„Co robi rolnik?” – rozmowa na podstawie Księgi zawodów str.30,31. Dziecko nalepia brakujące elementy na obrazku.

 „ROLNIK” ZBIGNIEW DMITROCA

Rolnik rano rusza w pole

Orać pługiem czarną rolę.

Sieje zboże i buraki,

Z których później są przysmaki.

Dziecko słucha, a następnie odpowiada na pytanie dotyczące tekstu, np.: Dokąd rusza rano rolnik?; Co robi rolnik w polu?; Po co rolnik sieje zboże?; Jakie przysmaki robi się ze zboża, a jakie z buraków?.

6„Zabawy zwierząt” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko porusza się w rytm dowolnej muzyki. Na przerwę zatrzymuje się. Rodzic mówi, co robi określone zwierzę i ile razy, np. Koza skacze tyle razy (trzy klaśnięcia), a dziecko tyle samo razy podskakuje w górę, krowa kiwa głową tyle razy (pięć dźwięków) itd.

7„O jakiej maszynie myślę?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic zadaje pytanie: O jakiej maszynie myślę?, a następnie wypowiada jej nazwę, dzieląc ją na sylaby, np.(Tra-ktor, pług, kom-bajn, sie-wnik, itp.) Dziecko podaje całą nazwę maszyny. Po chwili może nastąpić zamiana ról.

 

 

WTOREK  21.04.2020

DZIEŃ 2. MASZYNY ROLNICZE

Witam was kochane dzieci

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

S.MARZENA

 

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

1.Wspólma modlitwa.

2.Zabawa muzyczno- ruchowa „ Dziadek fajną farmę miał”

"> 

">  DZIADEK LULKA FARMĘ MAŁ

 

3 „Maszyna” – zabawa paluszkowa. Dzieci siedzą w parach naprzeciw siebie. Dzieci stykają się otwartymi dłońmi. Jedna para dłoni jest przybliżona do ciała jednego z dzieci, a druga – drugiego. Podczas recytacji wiersza na przemian wyciągają i przybliżają do siebie ręce, starając się, aby dłonie przez cały czas były złączone. Ruchy są rytmiczne. Maszyna  Małgorzata Barańska

Ta maszyna, ta maszyna

swoją pracę już zaczyna.

Wszystkie tłoki zaraz ruszą,

 bo się razem ruszać muszą.

4.„Co słychać na wsi?” – zabawy muzyczne do piosenki

Zwierzęta na farmie Piosenki dla dzieci

">

5. „Gospodarskie pojazdy” – zabawa dydaktyczna. Dzieci mają komplet figur geometrycznych. - układają z figur traktor, kombajn, samochód. Następnie nazywają i przeliczają figury użyte do ułożenia kształtu.

6.„Traktory i samochody” – zabawa ruchowa bieżna. Dzieci biegają w różnym tempie.  Na hasło Traktor! wolnym truchtem, natomiast na hasło: Samochód! – szybko.

7.„Do czego to służy?” – praca z obrazkiem. Obrazki z traktorem i kombajnem.

"> budowa traktorka

https://www.google.pl/search?q=Obrazki+z+traktorem&client=opera&hs

 

 

">  PRACE POLOWE

https://www.google.pl/search?q=Obrazki+z+KOMBAJNEM&tbm=isch&ved=

 

">   Kombajn zbożowy prezentacja

">   Kombajny w akcji żniwnej

 

Dzieci najpierw wskazują różnice i podobieństwa w wyglądzie obu pojazdów, a następnie ustalają, do czego służą.

 

8.Praca z K 2., 15 – łączenie narzędzia z jego cieniem, podział nazwy na sylaby, wypowiedzi na temat ich przeznaczenia.

 

 

PONIEDZIAŁEK  20.04.2020

 

DZIEŃ 1. W GOSPODARSTWIE

Witam was kochane dzieci

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

S.MARZENA

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

 

1.Wspólma modlitwa.

2.Zabawa muzyczno- ruchowa „ Dziadek fajną farmę miał”

">

">  DZIADEK LULKA FARMĘ MAŁ

3.„W gospodarstwie” – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk

Gospodarstwo ekologiczne.  Olga Masiuk

 Wycieczka do gospodarstwa ekologicznego była zaplanowana od dawna. Dzieci próbowały się dowiedzieć, co znaczy słowo „ekologiczne”, ale ponieważ odpowiedzi „zdrowe”, „naturalne” niewiele wyjaśniały, postanowiły sprawę zbadać dopiero na miejscu. Jazda małym autobusem była bardzo przyjemna. Po godzinie pojazd zatrzymał się przed niewielkimi zabudowaniami. Tup, oczywiście, wytuptał pierwszy. – Ale tu pięknie pachnie! – zawołał zdziwiony. Na spotkanie dzieciom wyszła uśmiechnięta pani. – Pachnie kwiatami i świeżym powietrzem –wyjaśniła. – Chodźcie, wszyscy już na was czekają.– Kto na nas czeka?                                                           – zainteresowała się Elizka. – Ktoś w oborze, ktoś w kurniku i ktoś na polu – zaśmiała się pani. – Hej, hej, dzieci – dał się nagle słyszeć głos. Wszystkie głowy zwróciły się w stronę pola, skąd dochodziły okrzyki. Stał tam pan i przyjaźnie machał ręką. – O, to właśnie jeden z oczekujących – rzekła pani. – Mój mąż. Pokaże wam, czym się zajmujemy. Tup oczywiście był pierwszy. – Tylko uważaj, żebyś niczego nie podeptał – powiedział pan. – Musisz iść bardzo ostrożnie. – Na co mam uważać? – zdziwił się zając. – Zobacz, dopiero niektóre warzywa wychodzą z ziemi. Tup nachylił się. I rzeczywiście, widać było niewielkie zielone listki różnych kształtów. Małe krzaczki sałaty, rzodkiewki, nieśmiałe jeszcze pióropusze marchewek. Tup nachylił nos i po chwili zakrzyknął uradowany: – Jak te marchewki pięknie pachną! W życiu nie czułem tak smakowitego zapachu! – Pachną tak, ponieważ są zdrowe. Bardzo o nie dbamy. Rosną w czystej ziemi i oddychają czystym powietrzem. – A co tam jest? – zapytał Kuba wskazując na dwa budynki obok. – Tam mieszkają zwierzęta – odpowiedziała pani. – W oborze krowy i świnie, a w kurniku… – Jajka! – krzyknął Tup, zanim pani dokończyła zdanie. I wszyscy udali się do obory. – Specjalnie czekałam na was z wyprowadzeniem krów na pastwisko. Trawa jest jeszcze słabiutka, ale pogoda piękna, więc krowy nie chcą siedzieć w oborze. Pomożecie mi – powiedziała pani. Szczypior, który był najodważniejszy ciągnął sznurek i krowa potulnie ruszyła za nim. – A teraz pójdziemy szukać jajek – rzekł pan. W kurniku na grzędach siedziały kury. Rozbiegły się, kiedy zobaczyły dzieci i można było szukać jajek. Zosia znalazła dwa, Kuba trzy, więc pani zaproponowała, żeby iść do kuchni zrobić jajecznicę. Dzieci pomagały wbijać jajka na patelnię i kroić chleb, który był puszysty i chrupała mu skórka. Tup przytknął kromkę do nosa. – Znowu pięknie pachnie! – krzyknął. – Już wiem, co to znaczy ekologiczny – roześmiał się. – To znaczy, że pachnie.

PYTANIA DOTYCZĄCE TEKSTU:

Gdzie pojechały dzieci?

Co widziały?

Po co poszły do kurnika?

Co robiły w oborze?

 4. Obrazek wiejskiego gospodarstwa. Dzieci omawiają obrazek.

https://www.google.pl/search?q=wiejskie+gospodarstwo&client=opera&tbm=isch&source

                                             

">  GDZIE JA MIESZKAM- NAUKA ZWIERZĄT GOSPODARSTWA, NAZWY ICH DOMÓW, ODGŁOSY

5„Jedziemy na wieś” – zabawa ruchowa. Rodzic recytuje kilka razy rymowankę: Jedzie rowerek na spacerek na słoneczko i wiaterek – w różnym tempie. Dzieci biegają lekkim truchtem zgodnie z tempem recytacji. Na hasło: Łańcuch pękł! dzieci zatrzymują się, kucają i wykonują nadgarstkiem ręki wiodącej ruch wkręcania śrubki. Gdy Rodzic rozpocznie recytację, ponownie zaczynają biegać.

6.„Wiejska zagroda” – praca plastyczna z wykorzystaniem elementów z WP 43 i 44. Po wykonaniu zagrody dzieci nazywają poszczególne budynki oraz zwierzęta, jakie mogą w nich mieszkać.

7.Praca z K2., 14 – dopełnianie zbiorów do wskazanej liczby elementów (5).

8.„Lis w kurniku” – zabawa ruchowa bieżna. Dzieci wybierają spośród siebie lisa, który dostaje szarfę. Na hasło: Lis w kurniku! dzieci-kury zaczynają uciekać przed lisem. Dziecko, które zostanie dotknięte, odchodzi na bok, siada i czeka na zakończenie zabawy. Ostatnie dziecko, które nie zostanie złapane, zostaje lisem.