Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

21.05.2020-22.05.2020

Data utworzenia: 2020-05-22 11:48:17

 

PIĄTEK; 22.05.2020

TEMAT DNIA; WCZUWAMY SIĘ W EMOCJE INNYCH.

 

„Co czuł bohater?”– określanie odczuć bohaterów bajek i innych historii znanych dzieciom. R. wybiera kilku bohaterów z różnych bajek, baśni i legend znanych dzieciom, przypomina sytuacje, w których znalazł się dany bohater, i pyta, co mógł wtedy czuć. Wcześniej w czterech rogach sali umieszcza kartki z nazwami emocji lub symbolizującymi je emotikonami. R. pyta np.: Co czuły trzy

świnki, gdy wilk dmuchał na ich domek? Co czuli mieszkańcy Krakowa, gdy pozbyli się smoka? Co czuli Jaś i Małgosia, gdy zobaczyli w lesie chatkę z piernika? Co czuli, gdy uwięziła ich Baba Jaga? Co czuły misie, gdy zauważyły, że ktoś zjadł ich owsiankę i połamał krzesła? itd.

 

„Diagram”– doskonalenie umiejętności głoskowania. R. rysuje na tablicy diagram. Dziecko odgaduje hasła, głoskują je, a R. wpisuje wyrazy w okienka diagramu.

 

1. Uczucia: smutek, radość, gniew, strach, zaskoczenie, wstyd to inaczej...

2. Emocja przeciwna do radości to...

3. Gdy coś nas boli, jest nam smutno, to może się pojawić..., czyli łzy.

4. Odczuwamy ją, gdy np. wygramy jakąś grę.

5. Mówi się, że ma wielkie oczy.

6. Pojawia się na naszej twarzy, gdy jesteśmy weseli.

7. Może być emocją pozytywną lub negatywną. Czujemy je np. wtedy, gdy z przedszkola odbiera nas niespodziewanie babcia zamiast mamy.

 

 

E

M

O

C

J

E

 

 

S

M

U

T

E

K

 

 

P

Ł

A

C

Z

 

 

R

A

D

O

Ś

Ć

 

 

S

T

R

A

C

H

 

U

Ś

M

I

E

C

H

 

 

Z

A

S

K

O

C

Z

E

N

I

E

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„empatia”– wyjaśnienie pojęcia. Dziecko wspólnie odczytuje pionowe hasło. Próbują wyjaśnić, co to słowo oznacza. W razie problemu R. wyjaśnia, że jest to umiejętność zauważenia, rozpoznania i współodczuwania emocji drugiej osoby, np. jest nam smutno, bo komuś przydarzyło się coś smutnego.

 

„Jak mogę pomóc?” – zabawa dydaktyczna, rozbudzanie empatii. R. mówi: Co można powiedzieć osobie, która....?. Zadaje to pytanie kolejno każdemu dziecku, wymyślając różne sytuacje i stany emocjonalne, np.

 

...zgubiła ulubioną lalkę.

...płacze, bo tęskni za mamą.

...boi się wystąpić w przedstawieniu.

...złości się, bo nie udał jej się rysunek.

...wstydzi się, bo ubrudziła sobie ubranie.

 

„Album emocji”– jako podsumowanie tygodnia dziecko wykonuje album z wykorzystaniem gazet. Każdy dostaje dwie kartki A4. Składa je na pół wzdłuż szerszej krawędzi. Na pierwszej stronie dzieci podpisują się swoim imieniem (mogą również napisać / przekopiować tytuł „Album”, „Emocje” lub

„Album emocji”). Na kolejnych stronach dzieci przyklejają twarze wydarte z gazet i przerabiają je tak (dorysowując, kolorując), by przedstawiały podstawowe emocje.

 

„Komiks”– praca z KP4.21b, ćwiczenia w czytaniu

 

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

 

Ściskam Was mocno - Pani Madzia ;*;*

 

 

 CZWARTEK; 21.05.2020

TEMAT DNIA; JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?

 

„Strach ma wielkie oczy” – rozmowa i próba wyjaśnienia, co oznacza to powiedzenie.

 

Czarna jama– R. zaciemnia pokój i z właściwą intonacją czyta wiersz Czarna jama Joanny Papuzińskiej.

 

Czarna jama

Joanna Papuzińska

Nie wie tata ani mama,

że jest w domu czarna jama...

Czarna, czarna, czarna dziura

Bardzo straszna i ponura.