Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

22.06.2020-23.06.2020

Data utworzenia: 2020-06-22 23:27:16

WTOREK  23.06.2020 r.

DZIEŃ 2. NAD MORZEM

 

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

 

1.Poranna Modlitwa

2. „Wakacje Tupa” – zabawa słuchowa. Odgadywanie dźwięków związanych z morzem.

">      -szum morza

">    - dźwięk syreny statku

">        - szum morza i odgłosy mew

 

Rodzic zadaje dziecku pytanie: Co usłyszał Tup nad morzem?.

Następnie odtwarza dziecku nagrane odgłosy.

3.„Na morzu” – rozmowa na podstawie obrazka z Księgi zawodów. Zapoznanie z zawodem marynarza; odszukiwanie różnic między obrazkami.

Dziecko słucha wiersza recytowanego przez Rodzica.

,,Marynarz”    Zbigniew Dmitroca

Pan marynarz na okręcie

Musi zawsze mieć zajęcie.

Musi cały czas pracować,

Żeby z nudów nie zwariować.

 

Rodzic zadaje dziecku pytania:

Kto pracuje na okręcie?;

Co robi marynarz?;

Jak wygląda marynarz w mundurze?.

Następnie wykonuje polecenia z Księgi zawodów – odszukuje wszystkie koła.

W dalszej części Rodzic prezentuje dziecku ilustracje przedstawiające łodzie motorowe, żaglowe, statki żaglowe, parowce, nowoczesne statki pasażerskie itp. dziecko przygląda się obrazkom i wskazuje różnice i podobieństwa pomiędzy nimi.

4. „Wciąganie żagla” – zabawa ze skakanką, liną.

Dzieci dobierają się w pary. Dostają skakankę, linę. Jedno z dzieci pełni rolę żagla, drugie – marynarza. Każde z dzieci trzyma jeden koniec skakanki, liny. Dziecko pełniące rolę marynarza ma za zadanie przyciągnąć do siebie kolegę, który stawia mu lekki opór. Potem następuje zamiana ról. Rodzic zwraca uwagę na to, aby dzieci ciągnęły skakankę , linę wolno, nie gwałtownie.

5.„Zbieramy muszelki” – zabawa dydaktyczna z liczeniem. Porządkowanie i przeliczanie we własnym zakresie.

Rodzic przygotowuje kostkę do gry oraz dużą liczbę jednakowych liczmanów – około 25 dla dziecka (guziki, kasztany itp.). Dziecko ma tackę, liczmany są rozsypane na określonej przestrzeni. Rodzic pokazuje dzieciom kolejne ścianki kostki. Zadaniem dziecka jest zebrać tyle liczmanów, ile jest oczek na danej ściance. Na koniec dziecko porządkuje zebrane liczmany tak, by było je łatwo policzyć i stara  się je przeliczać w zakresie własnych możliwości.

6.„Co tonie, co pływa?” – zabawa badawcza.

Rodzic przygotowuje dużą miskę z wodą i różne przedmioty, m.in. korki, klocki plastikowe, drewniane, korę, kartkę papieru, stateczek papierowy, łyżkę metalową, kawałki sztucznych materiałów (pianka, gąbka) itp. Dziecko wrzuca do wody zgromadzone przedmioty i obserwuje zachodzące zmiany. Snuje przypuszczenia dlaczego jedne przedmioty toną, a inne nie.

7. Praca z K2., 30 – tworzenie zbiorów o wskazanej liczbie elementów.

Dziękuję bardzo za wspólną zabawę- pozdrawiam Was kochane dzieci

Pani Asia

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

 

 

TEMAT TYGODNIA: JUŻ WAKACJE

PONIEDZIAŁEK  22.06.2020 r.

 

DZIEŃ 1. JEDZIEMY NA WAKACJE

 

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS

WITAM WAS KOCHANE DZIECI

 

1. Poranna Modlitwa

2. „Płynie rzeczka” – zabawa paluszkowa.

Dziecko siedzi w parze naprzeciwko siebie. Rodzic pokazuje za pierwszym razem, jak należy wykonywać ruchy:

,,Płynie rzeczka”    Małgorzata Barańska

Płynie, płynie sobie rzeczka                       Rysowanie palcem wskazującym rzeczki na wewnętrznej stronie                                 

                                                                      przedramienia kolegi.

Idą misie do łóżeczka                                 Kroczenie palcem wskazującym i środkowym wzdłuż    

                                                                      przedramienia,  od łokcia do dłoni dziecka.

Pierwszy miś zaśnie dziś                            Położenie na otwartej dłoni kolegi kciuka,

Drugi miś zaśnie dziś                                 dołożenie do niego palca wskazującego,

Trzeci miś zaśnie dziś                                dołożenie do nich palca środkowego,

Czwarty miś zaśnie dziś                             dołożenie do nich palca serdecznego.

No, a piąty? Ten posłucha,                        Chwytanie małego palca kolegi i delikatne poruszanie nim.

co wyszepczę mu do ucha…  

                                           

3.,,Do widzenia, przedszkole!” rozmowa z dziećmi na podstawie opowiadania Olgi Masiuk

,,Do widzenia, przedszkole!”    

Od kilku tygodni było bardzo gorąco. Zbliżały się wakacje i następnego dnia miał się odbyć pożegnalny piknik. Wszystkie rozmowy w przedszkolu kręciły się teraz wokół podróży i plecaków. Elizka ciągle mówiła, że w poniedziałek pojedzie z rodzicami nad morze. Tup słuchał opowieści o morzu z ogromnym zainteresowaniem. – Ale jakie jest to morze? – pytał. – Taka woda wielka – Elizka wzruszała ramionami, bo jak dokładnie opowiedzieć, co to jest morze. – Nad morzem zbiera się muszle – wtrącił się Szczypior. – I kiedy się przyłoży ucho do muszli, to w niej, w środku, szumi morze. – Naprawdę? – nie mógł uwierzyć Tup. – W muszli jest woda? – Nie – dołączył do rozmowy Kuba. – Muszle po prostu zapamiętują, jak szumi morze i potem to powtarzają każdemu do ucha. – E tam – Elizka wachlowała się książeczką do kolorowania. – Chodzi o to, żeby pływać w wodzie. Żeby nie było tak gorąco. – Pływać? To jest trudne – zainteresował się Tup. – Jak się ma rękawki, to jest łatwiutkie. – Chciałbym jechać nad morze – westchnął Tup. – Jedź z nami – zaproponowała Elizka. – Zapytam rodziców, czy możesz, a ty zapytaj swoich. Tup przystanął oszołomiony. – Myślisz, że twoi rodzice zgodziliby się? A jeśli będą się bali, że będę niegrzeczny? Może im powiedz, że jestem najgrzeczniejszym zającem w przedszkolu. – Przecież jesteś jedynym zającem w przedszkolu – roześmiał się Kuba. – Ale najgrzeczniejszym – zaznaczył Tup. Następnego dnia okazało się, że ani rodzice Elizki, ani Tupa nie mają nic przeciwko wspólnej wyprawie nad morze. Tup nie mógł się skupić na śpiewaniu pożegnalnych piosenek, chciał jak najszybciej zobaczyć morze i znaleźć muszle. – Musimy tylko, Tupku, kupić ci jeszcze kąpielówki – powiedziała mama Tupa – Żebyś mógł pływać. – Będziesz pływał zającem? – zainteresowała się Zosia. – Jeśli można żabką i pieskiem, to pewnie i zającem – śmiał się Szczypior. Ostatnią piosenkę śpiewali Kuba z Zosią, a potem Pani życzyła wszystkim miłych wakacji, szczególnie tym, którzy pierwszy raz w tym roku zobaczą góry albo morze. I wszyscy ściskali się na pożegnanie. – Do widzenia, przedszkole – powiedział Tup, wychodząc z mamą. – Kiedy wrócę tu jesienią, będę już Tupem, który pływał w morzu i słuchał, co szumi w muszli.

Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu opowiadania, np. O czym rozmawiały dzieci?; Dokąd jechała Elizka?; O czym marzył Tup?; Co postanowili Elizka i Tup?. Dziecko dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów: morze, kąpielówki, plecak.

4.„Samochody” – zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca.

Dziecko poruszaj się przy szybkiej melodii, naśladując dłońmi trzymanie kierownicy. Podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się i naśladuje pompowanie koła. Gdy melodia powraca, jedzie dalej.

5. „Czym jedziemy na wakacje?” – rozwiązywanie zagadek Arkadiusza Maćkowiaka.

Rodzic czyta zagadki. Dziecko podaje rozwiązania.

Zagadki

Składa się z wagonów i lokomotywy, Podróż nim to prawie same pozytywy. Bezpieczny i szybki, gdy po torach gna. Każdy z was na pewno już odpowiedź zna. (pociąg)

Pojazd, co ma cztery koła, Długą drogę przebyć zdoła. Co zapewnia nam wygodę, nazywamy… (samochodem)

To maszyna do latania. Śmigło silnik uruchamia. Skrzydła niosą go po niebie. Co to jest? Ja pytam Ciebie. (samolot)

Mknie przez miasto i jest duży, Pasażerom swoim służy. Skasuj bilet kiedy wsiądziesz, będzie miejsce, to usiądziesz. Jeszcze tylko podpowiadam, Każdy numer swój posiada. (autobus)

Na siodełku sobie siedzisz, no i pedałujesz, dzięki niemu długi dystans szybko pokonujesz. Możesz jeździć nim po górach oraz po ulicy, umieszczamy na nim dzwonek – gdzieś na kierownicy. (rower)

6.„Co jeździ, lata, pływa?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic gromadzi obrazki przedstawiające różnorodne pojazdy (także sanki, rolki, wrotki, duży balon, paralotnię itp.). Dziecko podaje nazwy tych przedmiotów. Następnie dokonuje klasyfikacji na to, co lata, jeździ po ziemi oraz na to, co pływa po wodzie lub pod wodą. Na koniec dokonuje analizy i syntezy sylabowej wybranych nazw, np. sanki, samolot, autobus oraz próbuje wyróżnić początkową głoskę w nazwach: a – utobus, w – rotki.

7.„Rower” – zabawa ruchowa na plecach.

Dziecko leży na dywanie na plecach. Podnosi do góry obie nogi i naśladuje ruch pedałowania w rytmie podawanym przez Rodzica recytującego rymowankę: Jedzie rowerek na spacerek, na słoneczko i wiaterek.

8.„Samochód” – sklejanie pojazdu z pudełek po zapałkach.

Dziecko skleja 3 pudełka po zapałkach w sposób pokazany poniżej.     

                                                  

                                 

Następnie oklejają całość kawałkami kolorowego papieru, a na koniec przyklejają cztery koła wycięte z grubszego kartonu, pokolorowane na czarno.

Dziękuję bardzo za wspólną zabawę- pozdrawiam Was kochane dzieci

Pani Asia

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP