Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

22.06.2020-23.06.2020

Data utworzenia: 2020-06-22 23:21:52

TEMAT TYGODNIA; WAKACJE!

 

 

WTOREK; 23.06.2020

TEMAT DNIA; NAD MORZEM

 

Kochane dzieciaczki dzisiaj mają święto Wasze tatusie. Nie zapomnijcie im złożyć życzeń, mocno ucałować, powiedzieć miłe słowo i zróbcie dla nich samodzielnie laurkę z papieru.

 

           

  

„Skarby znad morza”– zabawa dydaktyczna.

Rozpoznawanie przedmiotów znad morza, wnioskowanie o temacie, praca z mapą, oznaczenie niektórych miast wyrazami do czytania globalnego,

porównywanie odległości za pomocą sznurka. R. przynosi przedmioty (lub ich zdjęcia) kojarzące się z morzem (muszla, piasek, bursztyn, rozgwiazda). Pyta dzieci:

Z jakim regionem Polski kojarzą wam się te przedmioty? Czy znacie jakieś polskie miejscowości leżące nad morzem? Dzieci z pomocą R. odnajdują na mapie Gdańsk, Gdynię, Łebę i Ustkę. Następnie sprawdzają za pomocą sznurka, do

której miejscowości mają najbliżej z miejsca, w którym znajduje się ich szkoła, a do której najdalej. W tym celu porównują długości sznurków.

                       

 

„Wyjeżdżam nad morze i pakuję...”– zabawa pamięciowa. Technika niedokończonych zdań z powtarzaniem zdań innych oraz ich ruchową egzemplifikacją. R. zaczyna zdanie: Wyjeżdżam nad morze i pakuję..., a dziecko je kończy. Starają się przy tym nie tylko wypowiedzieć nazwę przedmiotu, ale też go pokazać ruchem.

 

„Zamiana” – zabawa na krzesłach. Dziecko siedzi w kółku na krzesełkach. R. mówi:

Na wycieczkę nad morze zabieram...(podaje imię dziecka). Dziecko, którego imię wymienia, wstaje i zamienia się miejscem z R. Po zmianie miejsc teraz ono mówi, kogo zabiera na wycieczkę, i ponownie zamienia się z tą osobą miejscami.

 

Praca z KP4.38 – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, pobudzanie kreatywności

 

„Pani meduzo, czy możemy przepłynąć przez morze?” – zabawa ruchowa, ćwiczenie reakcji na sygnał, doskonalenie percepcji wzrokowej, sprawności i szybkości ruchowej. R. za pomocą liny wyznacza dwa brzegi. Wybrane dziecko stoi w morzu i jest meduzą. Pozostałe znajdują się na jednym brzegu i pytają: Pani meduzo, czy możemy przepłynąć przez morze? Meduza odpowiada: Tak, jeśli

macie coś w kolorze...(wymienia kolor). Osoby, które mają na sobie coś w wymienionym kolorze, wskazują to i spokojnie przepływają przez morze. Pozostałe dzieci muszą dotrzeć do drugiego brzegu tak, aby nie złapała ich meduza. Złapane dziecko zostaje nową meduzą, a zabawa jest kontynuowana.

 

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

 

POZDRAWIAM - Pani Madzia ;*;*

 

 

 

PONIEDZIAŁEK; 22.06.2020

TEMAT DNIA; W GÓRACH

 

Praca z KP4.36– doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, dekodowanie.

 

 

„Góry”– zajęcia dydaktyczne.

Szukanie na mapie polskich górskich miast oraz największych polskich gór, podawanie ich nazw. R. przynosi przedmioty kojarzące się z górami (lub ich zdjęcia): oscypek, ciupaga, narty, zakopiańskie korale, wełna. Pyta dziecka:  Z jakim regionem Polski kojarzą Ci się te przedmioty? Jak nazywa się lubiane przez turystów górskie miasteczko?

(Zakopane) W jakich górach leży Zakopane? Dziecko wspólnie z R. odnajdują na mapie Zakopane oraz największe polskie góry (Tatry, Bieszczady, Karkonosze, Pieniny, Góry Świętokrzyskie). Sprawdzają za pomocą sznurka odległość od miejscowości, w której znajduje się ich szkoła, do polskich gór. Porównują długości sznurków i oceniają, które góry leżą najbliżej, a które najdalej. Na koniec R. pyta, co można robić latem w górach.

 

          

 

     

„Wycieczka w góry” – zabawa polisensoryczna. Rozpoznawanie po dotyku przedmiotów umieszczonych w worku (plecaku), poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów potrzebnych podczas wyprawy w góry. R. pyta dziecka:

Co należy zabrać na górską wycieczkę?

Przynosi worek / plecak, w którym znajdują się różne przedmioty, w tym: lornetka, butelka wody, telefon komórkowy, kanapka, mapa, kompas. Zadaniem dziecka jest odgadnąć po dotyku, jakie przedmioty ukryto w plecaku, oraz ocenić, czy są one potrzebne podczas wyprawy w góry i dlaczego.

 

Praca z KP4.37– doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, pobudzanie kreatywności.

 

„Wyprawa w góry” – zabawa ruchowa. R. rozkłada w sali przeszkody: poduszki, kartki, szarfy. Posłużą one jako elementy przestrzeni, które dziecko będzie mijać podczas wycieczki w góry. Dziecko pokonuje przeszkody umieszczone na dywanie

 

„Luneta” – zabawa w naśladowanie.

R. przynosi kartkę papieru, którą zwija tak, by stworzyć

lunetę. Przykłada ją do oka i mówi: Jestem na szczycie góry. Widzę...

(np. owce na polanie). Dziecko naśladują to, co wymienił R. Po kilku takich instrukcjach wydanych przez R. lornetkę przejmuje dziecko i to ono opisują, co widzą.

 

„Kogo i co możemy spotkać na szlaku?” – rozpoznawanie oraz podawanie nazw zwierząt i roślin górskich. R. przynosi zdjęcia różnych zwierząt (w tym kozicy, borsuka, sarny, lista, niedźwiedzia, świstaka, traszki) i roślin (w tym: limby, modrzewia, szarotki alpejskiej, krokusa, sasanki). Prosi dziecko o podanie ich nazw i wybranie tylko tych, które żyją w górach. R. rozmawia z dzieckiem na temat gatunków będących pod ochroną.

 

„Co zniknęło?”– doskonalenie pamięci świeżej. R. pokazuje zdjęcia pięciu obiektów, które występują w górach (roślin lub zwierząt). Prosi dziecko o podanie ich nazw i zapamiętanie. Następnie chowa jeden z nich i pyta, co zniknęło. Zabawa jest kontynuowana, aż dziecko zapamięta nazwy większości obiektów.

 

„Wakacyjne pociągi” – zabawa ruchowa.

R. pyta dziecka, dokąd chciałby pojechać na wakacje.

Wybiera trzy miejsca, które powtarzają się najczęściej, np. morze, góry, gospodarstwo u babci. Każdy pociąg ma swój emblemat narysowany przez R. (np.: fale morskie, górę, wiejskie zwierzątko ). R. podnosi dany obrazek, a wtedy w podróż rusza jeden z pociągów.

Wszystkie pociągi mogą też jechać jednocześnie. Na hasło:

Przesiadka! –dziecko może zmienić pociąg i jechać w inne miejsce.

 

„Może morze?” – burza mózgów.

Dziecko stara się podać jak najwięcej skojarzeń z morzem. Gdy pomysły się wyczerpią, R. przynosi koszyk pełen nadmorskich skarbów i przydatnych rzeczy, np.: piasek, muszelki, bursztyny, widokówki, słomkowe kapelusze, krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne, strój kąpielowy, klapki, koło ratunkowe lub poduszki naramienne. Dziecko ogląda przedmioty i mówi, jak można je wykorzystać nad morzem. R. uwrażliwia dziecko na konieczność smarowania się kremem z filtrem, noszenia nakrycia głowy, zabawy w wodzie w obecności dorosłych. Dzieci przypominają wspólnie numer telefonu alarmowego – 112.

 

                

 

 

              

„Kropelka złotych marzeń”– śpiewanie piosenki pod tym samym tytułem i ekspresja ruchowa do piosenki.

">

 

Kropelka złotych marzeń

sł. Andrzej Marek Grabowski, muz. Krzysztof Marzec

 

 

Kiedy już trzeba będzie powiedzieć cześć,

(dzieci machają)

Kiedy już lato pęknie i spadnie deszcz,

(naśladują paluszkami padający deszcz)

Co Ci dać, przyjaciółko mych słonecznych dni,

(rozkładają pytająco ręce)

Żeby czas nie zamazał tych wspólnych chwil.

(pokazują na zegarek)

 

Ref.:

Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży,

(robią łódeczkę z rąk, pokazują na dywan)

Słoneczna kropelka, kropelka złotych marzeń,

(rysują w powietrzu słońce)

Bursztynek, bursztynek położę Ci na dłoni,

(przekazują na niby bursztynek dziecku obok)

Gdy spojrzysz przez niego, mój uśmiech Cię dogoni...

(spoglądają przez złączone palce, uśmiechają się)

 

Kiedy znów się spotkamy za wieków sześć,

(rozkładają ręce na powitanie)

Kiedy znów powiesz do mnie po prostu „cześć”.

(machają)

Może nawet nie poznam przez chwilę Cię,

(przecierają oczy)

Ale ty wtedy prędko wyciągniesz ten...

(udają, że wyjmują coś z kieszeni)

 

Ref.:

Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży... (×2)

(jak wyżej)

 

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

POZDRAWIAM - Pani Madzia ;*;*