Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

23.03.2020-24.03.2020

Data utworzenia: 2020-03-30 19:58:25

PROPOZYCJE ZABAW;

– „Koło gimnastyczne”– dzieci stoją w okręgu, po kolei kręcą kołem i wspólnie wykonują wylosowane ćwiczenia, np. pięć przysiadów, dwa pajacyki.

– „Pisklaki”– rodzic rozkłada na dywanie obręcze (ma ich być o jedną mniej niż dzieci) i wyklaskuje rytm, zgodnie z którym dzieci poruszają się po sali. Gdy przestaje klaskać, dzieci udające pisklęta muszą szybko znaleźć wolne gniazdo. Osoba bez gniazda odpada z zabawy. Gra toczy się aż do wyłonienia zwycięzcy.

– „Ptasie rytmy”– dzieci udają kosy. Poruszają się, skacząc w przód obunóż w rytm grany przez rodzica na bębenku (2 szybkie uderzenia – stop, 2 szybkie uderzenia – stop).

 

PONIEDZIAŁEK 23.04.2020

TEMAT; ODGŁOSY WIOSNY

 

„Wiosenne dźwięki” rodzic. zadaje dzieciom pytanie, z jakimi dźwiękami kojarzy im się wiosna. Dzieci zgłaszają swoje pomysły. Następnie słuchają dźwięków szumiącego wiatru, deszczu, kumkania żab,

odgłosów ptaków (bocian, jaskółka, czajka, kos, sikorka). Przyporządkowują odgłosy zdjęciom i podpisom do czytania globalnego.

">

Karta pracy, cz3, nr 24b - przeliczanie w zakresie 10, grafomotoryka.

Doskonalenie pamięci świeżej - rodzic włącza w różnej kolejności dźwięki zaprezentowane w poprzednim ćwiczeniu. Dzieci mają za zadanie ułożyć w odpowiedniej kolejności obrazki przedstawiające obiekty wydające dany dźwięk. Po ułożeniu obrazków rodzic prosi dzieci o ich zapamiętanie, po

czym zabiera jeden z nich. Pyta, jakiego obrazka brakuje. Rodzic. inicjuje rozmowę o dźwiękach wydawanych przez ptaki jako o symbolach wiosny. Rozmawia z dziećmi na temat powrotu ptaków z ciepłych

krajów. Dzieci przypominają sobie nazwy ptaków wracających do nas z Afryki. Wybierają wśród zdjęć zdjęcia tych ptaków, które zostają w Polsce na zimę, i tych, które wylatują do ciepłych krajów.

 

Karta pracy, cz3, nr 24a - przeliczanie, odejmowanie, dodawanie, poszerzanie wiedzy przyrodniczej, porównywanie liczebności.

„Wiosenna orkiestra” – rodzic  zadaje dzieciom pytania:

Z jakimi dźwiękami kojarzy się wam wiosna? Szybkimi? Wolnymi? Smutnymi? Wesołymi? Dlaczego? Dzieci wydobywają dźwięki z przedmiotów codziennego użytku (gazeta, łyżki, klocki itp.).

 

„Wiosenna opowieść” – rysowanie dłońmi i farbami na dużych brystolach w rytm

utworu Tanz z Carminy Burany Carla Orffa.

">

Karta pracy, cz3, nr 26- doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, odwzorowywanie

Zabawa ludowa do piosenki Kle, kle, kle bocianie

Jedno dziecko – bocian chodzi w kole, wysoko unosi nogi i klekoce rękoma. Dzieci śpiewają wokół niego, na hasło: Goń nas! Goń nas! Goń! bocian łapie „dziobem” dzieci. Złapana osoba wchodzi do koła i zaczynamy drugą zwrotkę.

 

Kle, kle, kle bocianie

muz. i sł. Tradycyjne

 

Kle, kle, kle, kle bocianie,

zgotujze num śniadanie!

Zgotujze num klusecki

na ctyry garnusecki.

Goń nas! Goń nas! Goń!

 

Kle, kle, kle, kle bocianie!

Oj, dawa ci śniadanie!

Postawziwa pod progiem,

zamiesawa ozogiem!

Goń nas! Goń nas! Goń!

 

Bocian dziobem kle, kle, kle,

nasa zima juz w psiekle!

A wziosenka na płocie,

w tyj zielunej kapocie!

Goń nas! Goń nas! Goń!

 

List pożegnalny do Pani Zimy - rodzic czyta dzieciom wiersz:

  

Przyszła pora niesłychana,

mroźna zima jest żegnana.

Bo na wiosnę przyszła pora

grube ciuchy dać do wora.

Kwiatki, ptaki, ciepłe słońce

mnóstwo roślin znów na łące.

Rower, rolki pójdą w ruch,

czas założyć lekki ciuch.

Zima brzydka, pomarszczona

dziś zostaje wygoniona.

I nadzieja w nas ukryta,

że tu prędko nie zawita…

 

WTOREK 24.03.2020

TEMAT; WIOSNA NA WIDELCU

 

„Jakie smaki kojarzą nam się z wiosną?” Rodzic pokazuje wiosenne nowalijki: rzodkiewkę, pomidor, sałatę, ogórek, szczypiorek, rzeżuchę i natkę pietruszki. Dzieli dzieci na tyle grup, ile jest rodzajów warzyw. Każda grupa otrzymuje kartę badacza. Dzieci smakują warzywa. Określają w grupie ich smak, kolor, zapach. Na otrzymanej karcie badacza rysują w grupie otrzymane warzywo. Dobierają do niego podpis z napisów zgromadzonych na środku sali. Każda grupa opisuje swoje warzywo. Można

nie zdradzać jego nazwy i poprosić inne dzieci o jej odgadnięcie po opisie. Następnie dzieci smakują warzywa otrzymane przez dzieci z innych grup.

 

Utrwalenie słownictwa w języku angielskim:

tomato (pomidor)

lettuce (sałata)

cucumber (ogórek)

 

Rozmowa na temat nowalijek– rodzic zadaje dzieciom pytania:

Co oznacza słowo „nowalijka”? Jakie warzywa jemy wiosną? Jaki kolor przeważa w wiosennych warzywach? Dlaczego warto jeść zielone warzywa?

Rozmowa na temat witamin zawartych w warzywach oraz ich wpływu na odporność organizmu, szczególnie wiosną.

 

„Dlaczego warzywa są zielone?”– eksperyment dotyczący transportu wody w

roślinie. Rodzic umieszcza liście kapusty pekińskiej w wodzie z dodatkiem barwników spożywczych: zielonego, czerwonego i niebieskiego. Dzieci obserwują proces barwienia się liści. Można również umieścić pół liścia w jednym, a pół w drugim pojemniku (z innym barwnikiem) albo zostawić liście w barwniku na noc, dzięki czemu efekt będzie wyraźniejszy.

 

Karta pracy cz3, nr 25wprowadzenie litery g, G, doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, czytanie globalne, odróżnianie grafemów, doskonalenie zdolności grafomotorycznych.

 

Karta pracy, cz3, nr 27– przeliczanie, poszerzanie wiedzy przyrodniczej, porównanie liczebności zbiorów.

 

„Zdrowe kanapki”– Rodzic zadaje dzieciom pytania:

Dlaczego najzdrowsze są świeże warzywa? Co się dzieje w momencie gotowania warzyw? Czy należy jeść warzywa ze skórką? Czy warzywa, które obieramy, należy myć przed spożyciem? Dlaczego? Dlaczego warzywa są zdrowsze od słodyczy?

Czy warzywa mogą być podane sposób w zachęcający do zjedzenia?

Rodzic wspólnie z dzieckiem przygotowuje zdrowe kolorowe kanapki z warzywami.

 

Pozdrawiam Was Sarenki - Pani Madzia