Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

24.06.2020-26.06.2020

Data utworzenia: 2020-06-26 00:13:10

PIĄTEK; 26.06.2020

TEMAT DNIA; BEZPIECZNE WAKACJE

 

„Wakacyjny regulamin” – zajęcia dydaktyczne. Wspólne stworzenie regulaminu zachowywania się na wakacjach. R. zapisuje zasady proponowane przez dziecko za pomocą słów i piktogramów. Dziecko podpisuje się pod regulaminem pieczątką paluszkową.

 

„Ogłaszamy zasady” ”– zabawa ruchowa. Utrwalenie zasad zachowania się na wakacjach. Dziecko dostają rolkę od papieru toaletowego i  tańczy w rytm dowolnej muzyki. Kiedy muzyka cichnie, R. czyta jedną zasadę z regulaminu. Dzieci ogłaszają ją światu przez megafon z rolki (głośno powtarzają).

">

 

„Znaki” – zajęcia informacyjne. R. pokazuje dziecku zdjęcia rozmaitych znaków zakazu, które można spotkać na wakacjach, np. zakaz kąpieli, zakaz skoków do wody, strefa ciszy; znaków ostrzegawczych, np. wiry, pale, nagły uskok, zimna woda; oraz znaków informacyjnych, np. plaża strzeżona, punkt medyczny, telefon. Zadaniem dziecka jest podzielić znaki na trzy grupy. Dziecko próbuje odczytać

symbole na znakach i wytłumaczyć ich znaczenie. R. dzieli je na grupy i każdej wręcza duży brystol. Grupy wymyślają własny (nieistniejący) znak informacyjny, ostrzegawczy lub zakazu i przedstawiają swoją pracę na forum. Następnie dziecko układa przy swoim znaku zdjęcia pozostałych znaków, które należą do tej samej grupy.

 

„Bezpieczne wakacje” – zabawa z lizakami z W.21. N. czyta zdania, a dziecko ocenia ich prawdziwość, podnosząc odpowiedni znak i podając uzasadnienie

 

Przykłady zdań:

–Na plaży można palić ognisko.

–Gdy świeci słońce, należy smarować się kremem do opalania.

–Biała flaga oznacza, że można się kąpać.

–Można chodzić po wydmach.

–Można spacerować po górach w klapkach.

–Na plaży nie można śmiecić.

–Podczas jazdy na rowerze trzeba mieć kask.

–Można wchodzić do wody na niestrzeżonej plaży.

 

Kropelka złotych marzeń – śpiewanie piosenki

">

 

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

 

POZDRAWIAM - Pani Madzia ;*;*

 

 

 

CZWARTEK; 25.06.2020

TEMAT DNIA; MOJE WAKACJE

 

„Wakacje” – zajęcia dydaktyczne. Poszukiwanie kopert ukrytych w sali, układanie hasła, synteza wzrokowa. Dziecko szuka w sali siedmiu ukrytych kopert. W każdej z nich znajduje się litera. Dziecko układa koperty od 1 do 7 i  odczytują zapisane w nich litery (hasło: WAKACJE). R. pyta: Po co są wakacje? Co by było, gdyby nie było wakacji? Dziecko podają odpowiedzi.

 

Praca zKP4.40– doskonalenie zdolności grafomotorycznych, stymulowanie kreatywności.

 

„Wakacyjne podróże” – rozmowa. R. rozmawia z dzieckiem na temat miejsc, w które wybierają się podczas wakacji. Dziecko mówi, gdzie i jak można spędzać wakacyjny czas oraz czym można na nie dojechać. Osoby, które wybrały to samo miejsce lub będą poruszać się takim samym środkiem lokomocji, łączą się w grupy. Dziecko liczy osoby w każdej grupie i starają się stworzyć ranking wakacyjnych destynacji.

 

Kolorowy pociąg– praca z wierszem Doroty Gellner pod tym samym tytułem. R. prosi dzieci, by zapamiętały, kto jechał pociągiem.

 

 

„Kolorowy pociąg”


Wycinam z papieru kolorowy pociąg.
Kolorowe koła po szynach turkoczą.
W niebieskim wagonie niebo rozgwieżdżone,
w żółtym – słońce z uśmiechem złocistym.
W czerwonym – kilka maków,
w białym – puszysty obłok,
w zielonym – wilgotne listki.
A w ostatnim – największym –
Bukiet spełnionych marzeń

 

R. pyta dziecka, ile wagonów miał pociąg z wiersza. Dziecko dostaje sześć prostokątów z kolorowego papieru ponumerowanych od 1 do 6. R. ponownie czyta wiersz. Gdy czyta o pierwszym wagonie, dziecko podnosi prostokąt z numerem 1 itd. Następnie dziecko siada przy stoliku i rysuje w każdym wagonie elementy przedstawione w wierszu. R. kolejny raz czyta utwór, a dziecko  ustawia wagony z rysunkami w odpowiedniej kolejności. R. pyta, co jest w pierwszym, trzecim, piątym wagonie – utrwalenie liczb porządkowych.

 

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

POZDRAWIAM - Pani Madzia ;*;*

 

 

ŚRODA; 24.06.2020

TEMAT DNIA; W CO SIĘ BAWIĆ LATEM?

 

Zapoznanie z wierszem Lato Zdzisława Szczepaniaka.

 

Lato

Zdzisław Szczepaniak

 

No dzieciarnia – co wy na to?

Już od jutra mamy lato!

Ta wspaniała, ciepła pora

Trwa od rana do wieczora

Przez co najmniej dwa miesiące,

Gdy najmocniej grzeje słońce.

W tym to czasie, o tej porze

Każdy bawi się, jak może.

Z bratem, z siostrą, z kolegami.

Samotnicy wolą sami.

Malcy jeżdżą na rowerkach,

Trwa zabawa w piłkę, w berka.

Warczą wściekle motorynki.

Kto tak piszczy? To dziewczynki...

Przechwalają się chłopaki:

– Co tam guzy i siniaki!

Na trzepaku – gimnastyka.

Pół podwórka kozły fika,

A wódz Indian właśnie każe

Schwytać jakieś blade twarze

I przywiązać je do pala,

Choć współczucie nie pozwala...

Ktoś gdzieś chlipie:

– Ja się boję...

W odsiecz idą mu kowboje.

Inni znów za piłką gonią

(szyby już ze strachu dzwonią),

Komuś w biegu spadły buty

(nic nie szkodzi – to nie luty),

Ktoś gdzieś zginął, choć nie igła,

 

Lecą w górę bańki z mydła...

W piaskownicy góra piasku.

Dookoła pełno wrzasku.

– Hurra! Nie ma jak wakacje!

Głośno krzyczy (i ma rację):

Bolek z Kaziem, Włodek z Jackiem,

Andrzej z Rysiem, Wicek z Wackiem,

Mania z Halą, Wanda z Martą,

Gosia z Basią – no bo warto

Wykorzystać każdą chwilę,

Aby się zabawić mile,

Aby nie iść do przedszkola,

Aby strzelić wreszcie gola,

Aby w nosie mieć klasówki,

Dwójki, piątki, wywiadówki...

Można wreszcie się nie śpieszyć,

Można się z wszystkiego cieszyć.

Do momentu... gdy z balkonu

Tato krzyknie: „MARSZ DO DOMU!”.

W domu nas do wanny wsadzą,

Doszorują i wygładzą.

Potem każą siąść za stołem

i napychać brzuch z mozołem.

A gdy wreszcie wszystko zjemy,

Wykrztusimy: „Dziękujemy...”

Wówczas mama – dobra wróżka –

Zaprowadzi nas do łóżka.

Na dobranoc zaś koniecznie

Powie: „JUTRO BAW SIĘ GRZECZNIE...”.

 

Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dziecku pytania: W co bawiły się dzieci z wiersza? W co wy bawicie się latem? Jakie przedmioty do zabawy kojarzą wam się z latem?

 

Praca z KP4.39– układanie rytmów, doskonalenie percepcji wzrokowej i

zdolności grafomotorycznych, przeliczanie, odwzorowywanie, kodowanie, ćwiczenie logicznego myślenia.

 

„Piłeczka” – zabawa w przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej. R. nakleja na podłodze kolorową taśmę, tworząc tor, po którym dziecko przedmuchują piłeczkę pingpongową za pomocą słomek trzymanych w buzi.

 

„Piraci” – zajęcia dydaktyczne. R. zaprasza dziecko do zabawy w

piratów. Każdemu wiąże na głowie bandamkę i daje jedną słomkę. Dziecko przygotowuje się do pirackiego rejsu. Zastanawiają się,  do czego może posłużyć słomka, w co może się zamienić. Podają swoje pomysły (wiosło, luneta, szczotka do zamiatania pokładu, maszt, łyżka do zupy).

 

„Statek piracki” – doskonalenie umiejętności grafomotorycznych, rozpoznawanie figur geometrycznych, współdziałanie, pobudzanie kreatywności, porównywanie liczby obiektów. R. dzieli dzieci na grupy. Jedna grupa wycina z kolorowych brystoli trójkąty, druga – koła, trzecia – prostokąty, czwarta – trapezy (wzór podany przez R.). Po wycięciu dużej liczby figur dzieci mają za zadanie pozamieniać się nimi tak, by zdobyć wszystkie elementy potrzebne do budowy pirackiego statku. Dziecko przykleja figury na kartki, tworząc w grupach swoje statki. Podają nazwy ich elementów – figur geometrycznych. Przeliczają je. Porównują liczbę danych figur w statkach każdej grupy.

„Poszukiwanie skarbów” – zabawa ruchowa. Podążanie za wskazówkami drugiej osoby, doskonalenie słuchu fonemowego, poruszanie się we wskazanym kierunku. Dziecko ukrywa w pokoju  piracki skarb (dowolny przedmiot), drugie – szuka skarbu zgodnie ze wskazówkami (zabawa w „ciepło zimno” lub podążanie za instrukcją słowną – trzy kroki w prawo, dwa kroki w lewo itd.)

 

„Pirat z talerzyka” – praca plastyczna. Doskonalenie sprawności manualnej. R. daje dziecku białe papierowe talerzyki i czerwoną wstążkę. Dziecko maluje na talerzykach czerwoną farbą chustę pirata i doklejają z boku jej zakończenie z czerwonej wstążki. Dorysowują oczy, nos i buzię.

 

„Letni taniec szczęścia” – zabawa taneczna.

Dziecko tańczy swobodnie przy dowolnej muzyce.

Aby lepiej wczuły się w letni klimat, można wykorzystać letnie rekwizyty: okulary przeciwsłoneczne, kapelusze, kolorowe chustki, piłki plażowe.

">

 

„Jestem szczęśliwym letnikiem” – zabawa dydaktyczna. R. przynosi do pokoju duże lustro. Zaprasza dziecko do zabawy w szczęśliwych letników. Dziecko przymierza różne elementy letniej garderoby zgromadzone przez R: okulary przeciwsłoneczne, kapelusze, czapki z daszkiem. Przeglądają się w lustrze i pokazują za pomocą mimiki, jak bardzo są szczęśliwe. Po zabawie R. pyta dziecka, czy czują się szczęśliwe w związku z nadchodzącymi wakacjami oraz co je uszczęśliwia w wakacje.

 

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

 

POZDRAWIAM - Pani Madzia ;*;*