Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

25.05.2020-29.05.2020

Data utworzenia: 2020-05-28 19:36:17

PIĄTEK; 29.05.2020

TEMAT DNIA; SERCE NA DŁONI

 

„Co oznacza słowo miłość”– wnioskowanie o temacie na bazie zdjęć, rysowanie lub zapisywanie skojarzeń ze słowem miłość, próba ich porządkowania. R. wiesza na ścianie obrazek przedstawiający serce, kartkę z czerwoną plamą na środku, zdjęcia pokazujące: splecione dłonie ludzi, matkę i ojca trzymających na rękach małe dziecko, przytuloną parę staruszków. Zadaniem dzieci jest opowiedzieć o obrazkach i wywnioskować temat zajęć – miłość. R. zapisuje na dużym brystolu słowo

MIŁOŚĆ. Dziecko dostaje większe karteczki samoprzylepne. Na karteczkach zapisują lub rysują słowa kojarzące się im z miłością. Przyklejają karteczki do mapy myśli, odczytują swoje skojarzenia. Próba klasyfikacji. MIŁOŚĆ to: osoby, rzeczy, uczucia itd.

 

Praca z KP4.24b– doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, odwzorowywanie, budowanie wypowiedzi.

 

„Kocham swoją rodzinę, ponieważ...”– tworzenie słoika z serduszkami, doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć, emocji. R. rozdaje dzieciom słoiki. Dzieci wycinają z czerwonego papieru serduszka. Na każdym serduszku zapisują lub rysują, za co kochają swoją rodzinę. Mogą to być pojedyncze słowa (także zapisane z pomocą R.) czy obrazki lub całe ilustracje. Mogą to być skojarzenia z własną rodziną, czynności, które dzieci lubią wykonywać z najbliższymi. Dzieci wrzucają serduszka do słoików, które będą prezentami dla rodziców. Można ozdobić je czerwoną wstążką lub rafią, a na nakrętkach nakleić jedno z serduszek.

„Doniczkowe kwiatki”– doskonalenie sprawności manualnej i wrażliwości estetycznej. R. pyta dziecka, co jest największą miłością ich rodziców. Dzieci dochodzą do wniosku, że największym skarbem każdego rodzica jest dziecko.

 

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

Ściskam Was mocno - Pani Madzia ;*;*

CZWARTEK; 28.05.2020

TEMAT DNIA; NIETYPOWE RODZINY

 

„Jeż”– zajęcia dydaktyczne. Czytanie fragmentów bajki Katarzyny Kotowskiej pod tym samym tytułem.

 

Jeż  (fragmenty)    Katarzyna Kotowska

 

Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało

się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.

–Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (...)

Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili.

Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie

znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza.

Wreszcie Mężczyzna powiedział:

–Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć!

Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (...)

I wtedy przyprowadzono Chłopczyka.

Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (...) Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją:

–A u ko go ja byłem w brzuchu?

–Nie u mnie – odpowiedziała. – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.

–Czy płakałaś, jak mnie nie było?

–Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami.

Tego dnia znikło wiele kolców. (...)

 

Po przeczytaniu tekstu R. zadaje dziecku pytania:

O czym była ta historia? Dlaczego ogród poszarzał? Za czym tęsknili kobieta i

mężczyzna? Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka, nosiła go w brzuchu? Co oznacza termin „adopcja”? Jak sądzicie, dlaczego chłopiec na początku miał kolce? Dlaczego potem zniknęły? Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny? Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka? Jak można pomóc dzieciom z domu dziecka? N. proponuje zorganizowanie zbiórki zabawek i książek dla dzieci z

domu dziecka. Wspólnie z dziećmi tworzy plakat promujący tę akcję.

 

„Moja rodzina”– zajęcia dydaktyczne doskonalące umiejętność przeliczania, porównywania liczb. Poszerzanie słownika o nazwy członków rodziny. Uwrażliwianie dzieci na sytuację innych osób.

R. pyta dziecka: Ilu członków liczy wasza najbliższa rodzina?. Dziecko zapisuje odpowiednią liczbę na kartce. R. przeprowadza z dzieckiem rozmowę o osobach, które wchodzą w skład ich najbliższej rodziny. Zwraca uwagę, że nie wszystkie dzieci muszą mieć i tatę, i mamę, niektóre są wychowywane tylko przez jednego rodzica albo przez dziadków. Mówi dziecku także o rodzinach patchworkowych, w których rodzice mają nowych partnerów. Pyta o ich doświadczenia. Ważne, żeby rozmowa przebiegała w swobodnej, ciepłej atmosferze. Dzieci powinny czuć, że żaden model rodziny nie jest gorszy od innych, że w każdej mogą panować ciepło i miłość.

 

Praca z KP4.24a – doskonalenie umiejętności grafomotorycznych i przeliczania.

 

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

 

Ściskam Was mocno - Pani Madzia ;*;*

 

ŚRODA; 27.05.2020

TEMAT DNIA; MOI RODZICE

 

„Rodzic – superbohater”– praca plastyczna z użyciem zdjęć rodziców, doskonalenie sprawności manualnej. Dziecko dostają szablony superbohaterów do pokolorowania. Szablony nie mają głów. Zadaniem dziecka jest pokolorować szablon oraz umieścić w pustym miejscu zdjęcie głowy rodzica

 

„Moi rodzice to superbohaterowie, ponieważ...”– technika niedokończonych zdań, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnej rodziny, kształtowanie wrażliwości. N. pyta dziecka: Czy rodzice zawsze zachowują się jak superbohaterowie? Czy popełniają błędy? Jakie? Czy rodzice mają prawo do błędów?.

 

Mama ma zmartwienie– praca z wierszem Danuty Wawiłow, uwrażliwienie na emocje innych, rozmowy na temat emocji osób dorosłych.

 

Mama ma zmartwienie    Danuta Wawiłow

 

Mama usiadła przy oknie.

Mama ma oczy mokre.

Mama milczy i patrzy w ziemię.

Pewnie ma jakieś zmartwienie...

Zrobiłam dla Niej teatrzyk,

a Ona wcale nie patrzy...

Przyniosłam w złotku orzecha,

a Ona się nie uśmiecha...

Usiądę sobie przy Mamie.

Obejmę Mamę rękami

i tak jej powiem na uszko:

„Mamusiu, moje Jabłuszko!

Mamusiu, moje Słoneczko!”.

Mama uśmiechnie się do mnie

i powie: „Moja córeczko!”.

 

Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dziecku pytania:

Kto wystąpił w wierszu? W jakim nastroju była mama dziewczynki? Co próbowała zrobić dziewczynka? Jak pomogła mamie?. R. rozmawia z dziećmi na temat ich rodziców. Pyta:

Czy bywają smutni? Dlaczego? W jaki sposób można im wtedy pomóc?.

 

Blok zajęć o emocjach – miłość. „Kocham mamę i tatę” – rozmowa. R. rozmawia z dzieckiem o miłości, którą darzą rodziców. Pyta: Jakie to jest uczucie? Za co kochacie rodziców? Czy rodzice odwzajemniają waszą miłość?.

 

„Kocham mamę tak bardzo jak...”– ćwiczenie logicznego myślenia. R. prosi dziecko, by dokończyły zdanie: Kocham mamę tak bardzo jak...

(np. niedźwiedź miód, lato słońce). Dzieci muszą wymyślić logiczne zakończenie zdania (uchwycić w nim związek logiczny dwóch rzeczowników).

 

„Jak okażesz miłość tacie i mamie?”– zabawa z elementem ruchu i rywalizacji. Dziecko stoi w wyznaczonym polu (kole wyklejonym taśmą tynkarską). R. chodzi dookoła i w pewnym momencie rzuca w stronę dziecka woreczek. Następnie mówi: Mam do ciebie takie pytanie: Jak okażesz miłość

tacie i mamie? .Dziecko, które złapie woreczek, odpowiada na pytanie. Gdy udzieli odpowiedzi, wychodzi z koła i teraz to ono wrzuca woreczek do środka i zadaje pytanie. Zabawa kończy się wtedy, gdy wszystkie dzieci wydostaną się z koła.

 

„Wiersz o miłości do rodziców”– tworzenie wiersza. R. siada z dzieckiem na dywanie. Odczytuje kilka krótkich wierszyków o miłości do rodziców. Następnie zaprasza dziecko do wspólnego napisania wiersza. Zapisuje propozycje dziecka na tablicy suchościeralnej. Wspólnie dokonują korekt tekstu. R. zwraca uwagę dziecka na rytm i rymy w powstającym wierszu. Po zakończeniu pisania odczytuje wiersz i przepisuje go na komputerze, a następie drukuje na kolorowej kartce w formacie A5 dla dziecka. Dzieci przyklejają wydrukowany wiersz na środku białej kartki A4 z bloku technicznego. Wokół wiersza powstaje biała ramka, którą dziecko ozdabiają flamastrami wg własnego projektu.

                                                 

 

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

 

Ściskam Was mocno - Pani Madzia ;*;*

 

WTOREK; 26.05.2020

TEMAT DNIA; MÓJ TATA

 

Wesoły tata– praca z wierszem Piotra Pollaka. R. czyta dziecku wiersz.

Wesoły tata

Piotr Pollak

 

Mój tata jest niepoważny,

ciągle się ze mnie śmieje.

Kiedy ja mówię:

– Wciąż rosnę!

On mówi:

– Skąd, ty malejesz!

Nie lubisz kaszy na mleku,

zostawiasz ser i warzywa,

więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,

tylko wciąż ciebie ubywa!

Staniesz się taki malutki,

że w krasnoludka się zmienisz,

będziesz się kąpać w akwarium

i drzemać w mojej kieszeni.

Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,

tylko z chomikiem lub z myszką.

Ja na to:

– Dobrze, tato,

jutro na obiad zjem wszystko.

Ale ty razem ze mną

chrup marchew i sałatę,

bo jak się zmienię w zająca,

chcę mieć zająca – tatę.

 

Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dziecku pytania:

O czym był wiersz? Kto wystąpił w wierszu? Z czego śmiał się tata chłopca? Dlaczego chłopiec chciał, żeby tata jadł z nim marchew i sałatę? W czym chcecie naśladować swojego tatę?

 

„Słoneczko z tatą”– poszerzanie słownika o przymiotniki związane z określaniem osób, technika niedokończonych zdań. Na dużym brystolu R. przykleja lub zapisuje wyraz TATA. Dziecko podają przymiotniki kojarzące im się z tym słowem. R. zapisuje je w formie słoneczka na brystolu. (Uwaga! Zapisujemy wszystkie przymiotniki zgodnie z metodą Osborna – fabryka pomysłów, burza mózgów).

Dopuszcza się przymiotniki nacechowane pozytywnie, ale również negatywnie. Tata może być zmęczony, zniecierpliwiony itd

 

„Mój tata...”– technika niedokończonych zdań. Dziecko kończy zdania dotyczące taty, np.:

Mój tata jest...,

Mój tata lubi...,

Mój tata nie lubi...,

Ulubionym kolorem mojego taty jest...,

Z tatą lubię najbardziej...,

Mój tata jest najlepszy, ponieważ...

Praca z KP4.23– doskonalenie umiejętności opisu i zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.

 

„Tata w pracy” – rysowanie przez dziecko własnego taty przy pracy. Rozmowa na temat wykonywanych zawodów. Próba zaklasyfikowania zawodów do danych kategorii, podział na grupy. R. pyta dziecka, czy wszyscy ojcowie wykonują typowo męskie zawody? Czy są ojcowie, którzy wykonują zawody określane jako żeńskie?

 

„Jak mogę pomóc tacie?” – R. pyta dziecka, czy ojcowie pracują tylko poza domem? Zadaje pytania: Jakie obowiązki wykonują w domu? W których obowiązkach dzieci mogą im pomóc?

 

„Kalambury” – czynności wykonywane przez ojców.

                                                            

Źródło; Przewodnik metodyczny Plac Zabaw 5 latek, Wydawnictwo WSiP

Ściskam Was mocno - Pani Madzia ;*;*

 

PONIEDZIAŁEK; 25.05.2020

TEMAT DNIA; MOJA MAMA

 

Nauka piosenki dla mamy „Rysunek mamy”.

Uśmiech, oczy, złote włosy...
Mamę łatwo narysować!
Żeby jej nie było smutno,
muszę mamie kogoś dodać!


Refren: Mama z lodami,
mama z kanapą,
lecz najpiękniejsza
jest mama z tatą! x2


Może dorysować słonia?

Grubą książkę dać pod drzewem?
Albo piłkę lub skakankę?
Trudna sprawa,
sama nie wiem!


Refren: Mama z lodami,
mama z kanapą,
lecz najpiękniejsza
jest mama z tatą x2


Klipsy, szpilki, bluzka biała
narysuje mame z marzeń
żeby mama się nie bała
muszę ją postawić w parze


Refren: Mama z lodami,
mama z kanapą,
lecz najpiękniejsza
jest mama z tatą x3

">

 

„Słoneczko z mamą”– poszerzanie słownika, podawanie nazw cech. Na dużym brystolu R. przykleja lub zapisuje wyraz MAMA. Dziecko podają przymiotniki kojarzące im się z tym słowem. Uzupełniają zdanie: Moja mama jest...R. zapisuje przymiotniki w formie słoneczka. (Uwaga! zapisujemy

wszystkie przymiotniki zgodnie z metodą Osborna – fabryka pomysłów, burza mózgów). Dopuszcza się przymiotniki nacechowane pozytywnie, ale też negatywnie. Mama może być zmęczona, zniecierpliwiona itd.

 

„Moja mama...”– doskonalenie umiejętności wypowiadania się, dzielenia doświadczeniami i emocjami, technika niedokończonych zdań. Dziecko kończy zdania dotyczące mamy, np. Moja mama jest... Moja mama lubi... Moja mama nie lubi.... Ulubionym kolorem mamy jest... Z mamą lubię najbardziej... Moja mama jest najlepsza, ponieważ...

 

Praca z KP4.22– portret i opis mamy, doskonalenie umiejętności opisu, zdolności grafomotorycznych i logicznego myślenia, odwzorowywanie.

 

„Zawody mam”– zajęcia dydaktyczne, przypomnienie nazw zawodów wykonywanych przez mamy. R. zadaje dziecku pytanie, czy wszystkie mamy pracują zawodowo. Pyta, czym zajmuje się ich mamy. Rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez kobiety.

 

„Mama w pracy” – rysowanie przez dziecko własnej mamy w pracy. Rozmowa na temat wykonywanych zawodów. Próba zaklasyfikowania zawodów do danych kategorii, podział na grupy. Pytanie do dziecka, czy wszystkie mamy wykonują typowo żeńskie zawody. Czy są mamy, które wykonują zawody określane jako męskie?

 

„Jak mogę pomóc mamie?”– uwrażliwienie dziecka na konieczność pomocy rodzicom w domu. R. zadaje pytania: Czy mamy pracują tylko poza domem? Jakie obowiązki wykonują mamy w domu? W których obowiązkach mogą im pomóc dzieci?

 

„Kalambury” – czynności wykonywane przez mamy. Naśladowanie, wyrażanie ciałem danych czynności, zagadki. Jedno dziecko pokazuje, inne odgadują.

 

Kochane Sarenki zachęcam Was do pokolorowania ilustracji i wręczenia Waszym mamom.

Wszystkim mamom składam serdeczne życzenia z okazji ich Święta ;)