Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

27.04.2020-28.04.2020

Data utworzenia: 2020-04-30 01:44:05

 

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus !
Witam serdecznie najwspanialsze Dzieciaki z grupy „Sarenek ” i Rodziców!!!

W tym tygodniu nasze spotkania będą się skupiać wokół tematu kompleksowego:
 
Polska to mój dom”
 Na kolejne dni tygodnia proponuję:

 

2. DZIEŃ : Wtorek

TEMAT: MIASTA POLSKI

„Polskie miasta” – zabawa dydaktyczna z pocztówkami, kończenie nazw miast. R. ukrywa w  pocztówki z różnych miast Polski. Na odwrocie każdej z nich znajduje się duży napis – początek nazwy miasta (np. POZ, GDA, ZAKO, KRA, TOR, WAR). Dzieci mają za zadanie odnaleźć pocztówki, odczytać z nich początki nazw i zgadnąć, o jakie miasta chodzi. Jeśli mają problem z odczytaniem, R. odczytuje głośno, a dzieci wspólnie kończą nazwy. • pocztówki z napisanymi na odwrocie początkami nazw miast
„Pocztówki” – łączenie pocztówek z pełnymi nazwami miast, analiza sylabowa .
R. wyjaśnia, do czego służą pocztówki. Wspólnie z dziećmi ogląda pocztówki z poprzedniego ćwiczenia. Następnie dzielą nazwy miast na sylaby i przyklejają tyle kwadratów, ile sylab ma nazwa miasta.
• pocztówki, nazwy miast, kwadraty z papieru • „Gdzie?” – odszukiwanie miast na mapie Polski, analiza wzrokowa wyrazów.

„Palcem po mapie” – zabawy z mapą, rozmowa przy wykorzystaniu mapy. R. pyta dzieci: Jak na mapie zaznacza się miasta? Jakie inne polskie miasta znacie? (dzieci szukają na mapie miast, które podały) Jakie duże miasto znajduje się w okolicy? • mapa Polski

 

„Stacyjkowo” – zadania na temat znajomości legend o największych polskich miastach.
R. wyjaśnia, że dzieci będą podróżowała po różnych polskich miastach jak bohaterowie piosenki „  Jesteśmy Polką i Polakiem”. Podróż zaczyna się w górach, a kończy nad morzem. W każdej miejscowości dzieci będą miały do wykonania zadanie.

1. Zakopane

„Wspinaczka górska” – zabawa ruchowa. Inscenizowanie ruchem wspinania się na wysoką górę – ruchy naprzemienne rąk i nóg. Unoszenie wysoko kolan. Po dotarciu na szczyt budowanie szczytu z drewnianych klocków na czas (kto szybciej). • drewniane klocki

2. Kraków

„Smok” – zabawa z wykorzystaniem tangramu z W. 48. Dzieci układają smoka z tangramu wg własnego pomysłu. W.48

3. Warszawa:„Puzzle” – układanie obrazka. Dzieci składają obrazek z części. N. wcześniej tnie na puzzle np. pocztówkę przedstawiającą zabytki Warszawy (PKiN, Łazienki Królewskie, Stare Miasto). • pocztówki pocięte na puzzle

4. Poznań :„Koziołki” – wysłuchanie legendy o koziołkach i zabawa ruchowa – na dźwięk bębenka / gongu / talerza dzieci w parach siłują się i próbują przepchnąć rywala. • bębenek / gong / talerz

5. Toruń:„ Pierniki” – zabawa plastyczna. Dzieci odrysowują od szablonu i wycinają pierniki katarzynki. Ozdabiają je według własnego pomysłu. Potem następują zabawy matematyczne: przeliczanie, dodawanie, odejmowanie wg pomysłu. • szablony z piernikami katarzynkami, nożyczki, kredki

6. Gdańsk :„Wpływanie do portu” – zabawa manipulacyjna. R. umieszcza w przezroczystej butelce kawałek styropianu / kory / korka i nalewa wodę. Dzieci mają tak manipulować butelką, by okręt wpłynął do portu (szyjki butelki). • przezroczysta butelka, kawałek styropianu / kory / korka • „Polskie miasta” – praca z KP4.11a, dopasowywanie symboli do miast, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, poszerzanie wiedzy ogólnej, czytanie globalne. KP4.11a
 
„Stolica Polski” – wysłuchanie wiersza Juliana Tuwima „Warszawa.”

„Warszawa”

Jaka wielka jest Warszawa!

Ile domów, ile ludzi!

Ile dumy i radości

W sercach nam stolica budzi!

Ile ulic, szkół, ogrodów,

Placów, sklepów, ruchu, gwaru,

Kin, teatrów, samochodów

I spacerów i obszaru!

Aż się stara Wisła cieszy,

Że stolica tak urosła,

Bo pamięta ją maleńką,

A dziś taka jest dorosła.

Po przeczytaniu wiersza R. zadaje pytania: Jakie miasto jest stolicą Polski? Jak wygląda stolica przedstawiona w wierszu? Czy znacie jakąś legendę dotyczącą Warszawy? „Legenda o Syrence” –  Na początku dzieci próbują opowiedzieć  treść legendy własnymi słowami, następnie wysłuchują legendę w całości.

https://youtu.be/WyvkcWx2sMs

https://youtu.be/iid3EQOSSFw
 
„Wycieczka po Warszawie” – proponuję prezentację multimedialną.
https://youtu.be/Klz_m44SJek

https://www.edukator.pl/warszawa-stolica-i-ciekawe-miejsca,presentation,c4bc73a713c3ddedc91b09d63cc4ccacf3821996.html

https://youtu.be/H3R-r_TFYeM

https://youtu.be/tg5y1_Gja20

„Jestem!” – zabawa dydaktyczna utrwalająca nazwy zabytków.

 „Syrenka” – praca plastyczna techniką płaskiego origami. Dzieci układają syrenkę z połówek kół w różnych kolorach. • połówki kół w różnych kolorach

https://youtu.be/_c-B47yflns

  

 „Gdzie mieszkasz?” – utrwalenie własnego adresu zamieszkania.

6. „Biało–czerwoni” – zabawa z piłką. Dzieci siedzą w półkolu, jedno z nich staje przed pozostałymi i rzuca piłkę do wybranego dziecka, podając jakiś kolor. Gdy dzieci usłyszą czerwony lub biały, nie łapią piłki. Gdy kolor będzie inny, łapią piłkę i ją odrzucają. Gdy ktoś się pomyli, robi trzy przysiady. • piłka

 dzień 33.

1. DZIEŃ

TEMAT: POLSKIE SYMBOLE NARODOWE

 „Nasz kraj” – zabawa matematyczna, szeregowanie liczb od najmniejszej do największej.
 R. rozkłada na podłodze kartki z liczbami od 1 do 6  w szeregu od najmniejszej do największej. Następnie odwraca kartki odczytuje napis – POLSKA, dziecko dzieli wyraz na sylaby, na głoski, przelicza litery i głoski. Próbuje  podać inne wyrazy – kojarzące się z Polską – które zaczynają się na poszczególne litery wyrazu POLSKA.
 
•pomoce : kartki z liczbami od 1 do 6 (na drugiej stronie litery słowa Polska)

„Rozsypanka” – składanie rozsypanki literowej. Dzieci otrzymują indywidualnie lub w grupach koperty z rozsypankami literowymi wyrazów: GODŁO, FLAGA (mogą być wydrukowane na kartkach innego koloru, by się nie pomieszały). Dzieci układają wyrazy,
 a następnie prezentują je i odczytują.

R. pyta: Co oznaczają te wyrazy? Dlaczego mówimy o nich jednocześnie? Jakiego jeszcze symbolu brakuje? • koperty z literami tworzącymi wyrazy: godło i flaga • „Symbole narodowe” – wyjaśnienie dzieciom pojęć: symbole narodowe, godło, flaga, hymn.

Rozmowa na temat tych symboli.
https://youtu.be/xQk8p7XY23A

 

 Wiersz Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy – rozmowa na temat wiersza i pamięciowe opanowanie tekstu.

Katechizm polskiego dziecka

Władysław Bełza

– Kto ty jesteś?

– Polak mały.

– Jaki znak twój?

– Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?

– Między swymi.

– W jakim kraju?

– W polskiej ziemi.

– Czym ta ziemia?

– Mą ojczyzną.

– Czym zdobyta?

– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?

– Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?

– W Polskę wierzę.

– Czym ty dla niej?

– Wdzięczne dziecię.

– Coś jej winien?

– Oddać życie.
https://youtu.be/SoVENmM_vJU
Po przeczytaniu tekstu R zadaje dzieciom pytania na temat wiersza: O czym jest wiersz? O jakich symbolach była mowa w wierszu? Kto to jest Polak? Kim jest patriota?
„Godło Polski” – praca z KP4.10a, doskonalenie zdolności grafomotorycznych KP4.10a

„Biel i czerwień” – praca z KP4.10b, szukanie podobieństw na flagach państw sąsiadujących z Polską, doskonalenie percepcji wzrokowej, logicznego myślenia i zdolności grafomotorycznych, rytmy.

KP4.10b „Narodowy quiz”– zabawa dydaktyczna sprawdzająca wiedzę dzieci na temat symboli narodowych. Dzieci za pomocą lizaków TAK / NIE z W.21 głosują, czy zdanie czytane przez R. jest prawdziwe,

czy fałszywe. W.21

Zdania:

–– Moją ojczyzną jest Polska.

–– Godłem Polski jest orzeł w koronie.

–– Ojczyzna to miasto.

–– Godło to biało–czerwony materiał.

–– Flaga Polski składa się z dwóch kolorów: czerwonego u góry, białego na dole.

–– Polska to nasza stolica.
 
„Pieniądze” – giełda pomysłów. R. zadaje dzieciom pytania: Gdzie jeszcze – poza godłem – znajduje się wizerunek orła? Na czym jest? R. do worka / pudełka wkłada monety. Dzieci próbują odgadnąć, co jest w środku po dźwięku, a następnie po dotyku. „Orzeł i reszka” – oglądanie monet przez lupę, omówienie ich wyglądu. • monety, lupa • „Monety i banknoty” – zabawa z W.56, porównywanie zbiorów, zabawy matematyczne z monetami.

Dzieci układają przed sobą wypchnięte monety i banknoty. W.56
„Sklep” – zapoznanie z aspektem monetarnym.Czy znacie jeszcze inne banknoty? Jakie mają nominały? Jak wyglądają? W.55, zabawki

 Utrwalenie  piosenki:
  Jesteśmy Polką i Polakiem

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty I ty

Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas

Jesteśmy Polką i Polakiem…

Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

Jesteśmy Polką i Polakiem…

Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc

Jesteśmy Polką i Polakiem

Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdański
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty I ty /2x

https://youtu.be/eLvXaEGc8Jk

 

„Ile jest wyrazów w zdaniu” – zabawa doskonaląca percepcję słuchową. R. wolno czyta wybrane opowiadanie lub wiersz, robi pauzę po każdym zdaniu. Zadaniem dzieci jest liczenie wyrazów w każdym zdaniu. • wybrane opowiadanie lub wiersz

h