Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

27.04.2020-29.04.2020

Data utworzenia: 2020-04-30 02:05:08

Temat dnia:  Polska- Moja Ojczyzna (środa 29.04.2020r.)

 

Kochane dzieci dzisiaj przybliżę Wam troszeczkę Naszą piękną Ojczyznę.

Życzę Wam wspaniałej zabawy- pozdrawiam Ciocia Asia.

 

1. Na początek przypomnimy sobie Hymn Polski ,,Mazurek Dąbrowskiego”

( śpiewanie pierwszej zwrotki i słuchanie hymnu w postawie zasadniczej ) 

">

,,MAZUREK DĄBROWSKIEGO”- HYMN POLSKI

1. Jeszcze Polska nie zginęła, Kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła, Szablą odbierzemy.

 

Ref: Marsz, marsz Dąbrowski, Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem Złączym się z narodem.

 

2 . Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę, Będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte, Jak zwyciężać mamy.

 

Ref: Marsz, marsz Dąbrowski…

 

3. Jak Czarniecki do Poznania Po szwedzkim zaborze,

Dla ojczyzny ratowania Wrócim się przez morze.

 

Ref: Marsz, marsz Dąbrowski...

 

4. Już tam ojciec do swej Basi Mówi zapłakany - Słuchaj jeno, pono nasi Biją w tarabany.

 

Ref:  Marsz, marsz Dąbrowski…

2. Co to jest Polska? –Posłuchajcie uważnie wiersza Czesława Janczarskiego.

Co to jest Polska?

– Co to jest Polska? – spytał Jaś w przedszkolu.

Polska – to wieś i las,

i zboże w polu,

i szosa, która pędzi do miasta autobus,

i samolot, co leci wysoko nad tobą.

Polska – to miasto, strumień i rzeka,

i komin fabryczny, co dymi z daleka,

a nawet obłoki, gdy nad nami mkną.

Polska to jest także twój rodzinny dom.

A przedszkole? Tak – i przedszkole,

i róża w ogrodzie, i książka na stole.

 

Dzieci odpowiadają na pytania Rodzica:

Jakie pytanie zadał Jaś w przedszkolu?; Co to jest Polska według autora wiersza?; Co to jest Polska według Ciebie?; Co według Ciebie oznacza słowo Ojczyzna?.

3. Zachęcam Was do obejrzenia krótkiego filmu o Polskich symbolach Narodowych

JEST TO BARDZO FAJNY FILM DLA DZIECI PRZYBLIŻAJĄCY SYMBOLE NARODOWE:  GODŁO, FLAGĘ I HYMN POLSKI

">

4. „Raz, dwa, trzy, tyle zrobisz ty!” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.

Rodzic trzyma przygotowaną kostkę do gry. Dziecko porusza się po pokoju zgodnie z rytmem podanym przez Rodzica. W czasie przerwy w muzyce Rodzic pokazuje określoną ściankę kostki i prosi dziecko, aby zrobiło tyle samo np. pajacyków, przysiadów lub skoków jak piłeczki.

5. „Moja ojczyzna” – zabawa plastyczna.

Rodzic. przygotowuje dla dziecka kontur Polski. Dziecko w środku konturu maluje to, o czym poprzednio rozmawiali, tzn., czym według nich jest ojczyzna.

6. Piosenka  ,, Jestem Polakiem”

">

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdański
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty/2x

 

 

27.04.2020r.- 30.04.2020r.

Dzień dobry kochane Dzieci.

W tym tygodniu zrobimy sobie podróż po Polsce i po naszym mieście- Mszanie Dolnej. Poznamy symbole narodowe, ważne miejsca i  budynki w naszym mieście.

Wspaniałej zabawy- bardzo nam Was brakuje, pozdrawiam-ciocia Asia J

 

TEMAT TYGODNIA:  ,,POLSKA – MOJA OJCZYZNA”

Temat dnia: Stroje ludowe ( wtorek 28.04.2020r.)

 

1. Kochane dzieci zachęcam Was do porannej gimnastyki

">

 

2.  „Tęczowe ubrania” – rozmowa z dziećmi.

Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające 2, 3 pary w strojach ludowych, np. strój krakowski, góralski,  łowicki. Każdy obrazek jest przecięty poziomo na 3 części. Dzieci mają za zadanie dopasować do siebie poszczególne części. Następnie omawiają wygląd poszczególnych strojów: elementy stroju, kolorystyka. Rodzic podaje nazwy regionów, z których one pochodzą.

                                           

 

    

 

                                    

 

3. „Wzorki na fartuszkach” – zabawa dydaktyczna.

Dziecko ma figury geometryczne w 4 kształtach  i 4 kolorach (tylko duże) oraz szablon trapezu jako fartuszek. Rodzic ma przygotowane na paskach papieru układy szeregowe z takich samych figur, np.

                        

 

 

           

 

 

 

 

Rodzic wyjaśnia, że dziecko będzie miało za zadanie ułożyć ozdobny wzorek na pasku do ludowego łowickiego (góralskiego, kaszubskiego) fartuszka. Dziecko przygląda się przez chwilę układowi. Rodzic zabiera lub zasłania

kartkę, a zadaniem dziecka jest ułożenie takiego samego układu. Na koniec dziecko same wymyśla ozdoby na fartuszek.

 

4.  „Łowiczanka jestem” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem WP 46 – kolorowanie stroju łowickiego wg wzoru.

 

 

5. Trojak – zabawa taneczna przy melodii ludowej.

Kochane dzieci zachęcam Was do obejrzenia tańca. Na pewno przypomnicie sobie kroki i taniec jak tańczyliśmy z Siostrą Marzenką

">

 

 Dzieci ustawione w trójki (1 chłopiec, 2 dziewczynki). Przy pierwszej melodii dzieci stoją w szeregu, trzymają się za ręce i w rytmie unoszą przed siebie nogi, krzyżując je (prawa noga w lewo, potem lewa w prawo). Przy melodii drugiej zamykają kółko i obracają się najpierw w jedną, potem w drugą stronę.

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP

 

 

 

 (poniedziałek 27.04.2020r.) Temat dnia:  „Mieszkam w …”

 

1. Kochane dzieci dzisiejszy dzień rozpocznijcie Modlitwą z Rodzicami, Rodzeństwem.

 

2. Na rozgrzewkę ,,Powitanka- rymowanka”

 

„Powitanka-rymowanka”  Beata Gawrońska

 

– dziecko stoi. Ręce opuszczone. Wykonuje ruchy zgodne z recytowanym tekstem.

 

Przywitajmy się wesoło.                    Machają do siebie.

ładne zróbmy koło.                           Rysują w powietrzu ręką koło.

Ręce w górę, ręce w bok.                  Wysuwają ręce do góry, a potem w bok.

Skok do tyłu i w przód skok.             Wykonują jeden skok obunóż do tyłu i w przód.

Ta poranna gimnastyka                   Rytmicznie klaszczą w ręce.

wszystkie zuchy dziś przywita.

 

3. Polska, biało-czerwoni – zabawy przy piosence

 

1.Tu mieszkamy każdy o tym wie

Tu biegamy tu bawimy się

Tutaj śmieci nie rzucamy

O porządek zawsze dbamy

I dlatego zaśpiewamy-

 

-Polska biało-czerwoni…

 

2.Tam przedszkole a tu jest nasz dom

Posiejemy kolorowy klomb

Tu przyjaciół wszędzie mamy

Nigdy nie jesteśmy sami

I dlatego zaśpiewamy-

 

-Polska bało-czerwoni…

 

3.Tu rośniemy a za parę lat

Samodzielnie wyruszymy w świat

Ale kiedyś powrócimy

Stare kąty odwiedzimy

Wtedy sobie zanucimy-

 

-Polska biało-czerwoni…

 

">

 

4.  „Mieszkam w...” – nauka nazwy miejscowości, adresu.

 

5. „Co to za miejsce?” – zagadki wzrokowe.

Dzieci przygotowałam dla was kilka fotografii bardzo charakterystycznych i znanych miejsc w naszym Mieście (budynki mieszkaniowe, kościoły, urzędy, itp.) spróbujcie je rozpoznać i nazwać .

 

    

 

   

 

    

 

 

6.„Mój dom” – zabawa plastyczna.

 

Dzieci malują farbami ( lub rysują kredkami) jak wygląda ich dom. Uwzględniają na rysunku zarówno szczegóły domu, jak i otoczenia – zieleń, ulica.

 

Źródło: Przewodnik metodyczny  Tropiciele 4 latek, Wydawnictwo  WSiP