Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi p.w. Św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego w Mszanie Dolnej

30.03.2020-03.04.2020

Data utworzenia: 2020-03-31 13:24:53

30.03.2020r.- 03.04.2020r.

Witam Was drodzy Rodzice i kochane Dzieci.

W tym tygodniu będziemy oczekiwać na Święta Wielkanocne.

Przygotowałam dla Was kochani kilka zabaw. Mam nadzieję, że miło spędzicie czas.

Wspaniałej zabawy- Wasza ciocia Asia J

 

TEMAT TYGODNIA:  ,,CZEKAMY NA ŚWIĘTA WIELKANOCNE”

 

1.„Powitanka-rymowanka” Beaty Gawrońskiej.

Mało nas, mało nas,         -  Dzieci formują koło, trzymają się za ręce.

chodźcie do nas wszyscy wraz.

Krok do przodu i krok w tył,       -  Dzieci wykonują krok w przód i krok w tył.

żeby dzień wesoły był.       - Podnoszą do góry złączone ręce.

 

2.„Wielkanocne zwyczaje” – rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza

 

,,Wielkanocne zajączki „   - Małgorzata Lewicka

 

Pytał raz zająca zając, kręcąc noskiem i wzdychając:

„Powiedz, drogi przyjacielu,

wszak na rzeczach znasz się wielu,

co dać dzieciom na Wielkanoc:

czy marchewkę, świeże siano,

pęk sałaty lub kapustę?

Martwię się już tak od szóstej!”.

A przyjaciel tak mu powie:

„Po co tracić czas i zdrowie!

Schrup marchewkę lepiej sam,

bo ja inny pomysł mam.

Zajączkowa niespodzianka

wielkanocna to pisanka!

Sposób prosty, mówię z góry:

trzeba jajko wziąć od kury

i na twardo ugotować.

Gdy ostygnie, pomalować,

w kwiatki, kropki, kreski, szlaczki.

Ej, ucieszą się dzieciaczki!

Napisz jeszcze swe życzenia

– wielkanocne pozdrowienia.

Wszystko już kolego wiesz,

więc do pracy teraz spiesz”.

Pomknął ucieszony zając

ważne słowa powtarzając.

A w świąteczny ciepły ranek

wszystkie dzieci roześmiane

otrzymały niespodzianki:

dyngus, bazie i pisanki.

Wraz z żółtymi żonkilami

mała kartka z życzeniami:

Niechaj dziś dla wszystkich dzieci

wielkanocne słonko świeci.

Dla starszaka i dla brzdąca pozdrowienia od ZAJĄCA.

 

       Proszę porozmawiać z dziećmi na temat  przeczytanego wiersza i aby dzieci odpowiedziały na pytania:  Jaki kłopot miał zajączek?; Jaką radę dał mu kolega?; Jak robi się pisanki?; Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?.

 

3.  „Pisanka” – praca z K2., 12. Zamiana kolorów wg kodu.

4.  „Pisanka” – praca plastyczna z wykorzystaniem elementów z WP 38 i 39. Wykonanie witrażu.

 

5. „Ozdabiamy pisankę” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. ( Z długich skakanek lub z grubego sznurka układamy wzór fali i zygzaka. Dzieci mają za zadanie przejść po ułożonych wzorach od miejsca wskazanego przez Rodzica tak, by nie wypaść z wyznaczonej trasy).

 

6. „Kura znosi jajka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dzieci poruszają się w rytmie podanym przez Rodzica. Na przerwę Rodzica lub wskazane dziecko rzuca kostką do gry, mówiąc: Kura znosi jajka. Ile ich zniosła?. Dzieci liczą i podają liczbę oczek, a potem tyle razy mówią ko. Rodzic odgina kolejne palce, kontrolując wykonanie zadania.

 

7. „Co Tup włożył do koszyczka?” – zabawa dydaktyczna.  

Proszę przygotować przedmioty, które wkładane są do koszyka wielkanocnego: jajka, pisanki, chleb, kiełbasę, ciasto, solniczka, baranek, a także jakieś inne przedmioty zupełnie nie związane np.: samochodzik-zabawka, klocek, jakiś owoc itp. Wkłada to wszystko do koszyczka. Następnie losuje jeden przedmiot i, nie pokazując go dzieciom, mówi, że Tup włożył do koszyka… (tu podaje nazwę przedmiotu, dzieląc ją na sylaby). Dzieci mają za zadanie odgadnąć nazwę przedmiotu.

 

8. „Koszyk wielkanocny” – praca plastyczna z wykorzystaniem elementów z WP 40.

 

9. „Mokre zabawy” – zabawa badawcza. Rodzic gromadzi pojemniki do wody różnego kształtu, np. wąską, wysoką butelkę, szeroką wazę, słoik litrowy, szklanki (jako miarkę), wodę, lejek, miskę, kamienie, papier, korek, wstążki, muszelki, kawałki drewna, klocki. Dziecko pod nadzorem napełnia szklanki wodą tak, by w każdej szklance było tyle samo (dziecko musi samo stwierdzić, że w każdej ze szklanek jest tyle samo wody). Następnie nalewa wodę ze szklanek do naczyń o różnym kształcie (1 szklanka do 1 naczynia). Przygląda się poziomowi wody i opowiada o tym, co widzi. Rodzic zadaje pytania, np. Ile szklanek wody jest w tym (wskazuje) naczyniu?; A ile w tym?; Czy we wszystkich naczyniach jest tyle samo wody?. Dziecko stara się odpowiadać na pytania. Następnie Rodzic wlewa wodę do miski, a dziecko wrzucają do niej różne przedmioty. Jednocześnie obserwuje, które z nich toną, a które nie. Swobodnie wypowiada się na temat obserwacji. Rodzic  zadaje pytanie: Dlaczego te przedmioty toną, a te nie?. Dzieci starają się odpowiedzieć na pytanie.

 

10. „Śmigus-dyngus” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Dzieci maszerują po sali w wyklaskiwanym przez Rodzica rytmie. Na hasło Rodzica: Śmigus-dyngus! szukają sobie kryjówki, np. ustawiają się pod ścianą. Gdy wraca rytm – maszerują dalej.

 

11. „Malowanki-pisanki” – zabawa plastyczna. Dziecko maluje klejem (typu vikol) jajko ugotowane na twardo i obtacza je w kaszy mannej. Stawia je na stojaku(mogą to być obręcze zrobione z kartonu) i pozostawiamy do wyschnięcia. Gdy już jajko wyschnie dziecko maluje jajko (oklejone kaszą manną) farbami plakatowymi w dowolny sposób i pozostawia do wyschnięcia.

 

12. „Zagadki”.  Rodzic  czyta dzieciom zagadki. Przykładowe zagadki: Białe, żółte, malowane. I kraszane i pisane. Na Wielkanoc darowane. (pisanki) żółciutkie kuleczki za kurą się toczą. (kurczaki) Kura je zniosła, mama przyniosła. Ugotowała i dzieciom dała. (jajka)

13. „Wielkanocne zwyczaje”. Rozmowa z dziećmi o zwyczajach wielkanocnych, ze zwróceniem uwagi na symbolikę. Symbolem jest na przykład: palma wielkanocna – symbol Palmowej Niedzieli, jajko – symbol

życia, dzielimy się nim, okazując sobie i bliskim radość, baranek – symbol spokoju i miłości, sól – symbol siły i zdrowia.

ü  TRADYCJE WIELKANOCNE  ">

 

14.  „Improwizacja ruchowa”. Dziecko, słuchając muzyki, w dowolny sposób ilustruje ją ruchem.

15. „Integracja muzyki z plastyką”. Dziecko ,słuchając muzyki, rysuje szybko pionowe kreski. Gdy następuje przerwa w muzyce, zmieniają kolor. Gdy muzyka wraca, znowu zaczyna  rysować.

Powtarzamy to 3, 4 razy.

 Zabawy logopedyczne

 „Baranek”:  a) „Suszenie wełny” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci nabierają powietrze nosem do brzucha, a następnie wypuszczają je buzią, dmuchając na małe kawałki waty – starają się je przesunąć.  b) „Mały baranek” – ćwiczenia ortofoniczne. Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez barana lub owcę. c) „Przysmaki baranów” – ćwiczenia języka i mięśni policzków. Dzieci udają gryzienie trawy, a następnie przeżuwanie jej z zamkniętymi ustami.

Proponowane przeze mnie piosenki dla Was moi kochani.

v  ŚPIEWAJĄCE BRZDĄCE ,, HOPLA, HOPLA!” ">

v  ,, ZNAKI WIELKANOCY” ">

v   ,,PISANKI, PISANKI” ">

Pisanki, pisanki,

jajka malowane

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

 

Pisanki, pisanki

jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

 

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

 

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance

piękne opowiastki.

 

I KILKA ZABAW PLASTYCZNYCH:

v  ,, ZAJĄC WIELKANOCNY”  ">

v   ,, ZAJĄC Z PAPIERU” ">

v  ,,KURCZAK I ZAJĄCZEK” Z MASY SOLNEJ  ">

 

ü  TRADYCJE I ZABAWY WIELKANOCNE     ">